Abonner på nettstedet via epost

Oppgi din epost-adresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via epost.


Artikkel OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Published on november 11th, 2014 | by litteratur

0

Spill for lesehester!

Lurer du på hva tv-spill har i bibliotek å gjøre? Eller er du tvert imot en lesehest som også elsker spill? Les om fortellinger i spillform og få anbefalt spillene med de beste historiene!

Tekst: Maren Agdestein, Kristine Ask og Stine Thordarson Moltubakk (Spillpikene.no).

Foto: Sergey Galyonkin, flickr.com (over) og pixabay.com (under).

De aller fleste spill har en historie. Noen ganger i tillegg til, noen ganger som del av spillmekanikkene. Men det er heller unntaket enn regelen at historien er den viktigste drivkraften i spillet. Til forskjell fra både film og bøker trenger man ikke vite bakgrunnshistorie eller karakterenes motivasjon for å henge med. Så kan spill fortelle historier?

gamerRollespill

Hvordan vi lager fortellinger i spill preges av hvordan vi tenker om dataspill. At historien ikke er i fokus merker du godt når du spør en gamer om hva som skjedde når de spilte sist. De fleste vil bryte ut i en lang tirade om hvilke våpen de brukte, hvor de ulike spillerne sto, hvor nære de var ved å tape – og kanskje en triumferende avslutning om hva som ble den seirende strategien.

Veldig få vil formidle spillopplevelsene sine i form av et narrativ, der de følger hovedkarakteren gjennom ulike landskap, eller ved å gjenfortelle samtaler fra ulike NPCer (datastyrte karakterer). Selv om mange populære spill har knakendes gode historier, er det ikke nødvendigvis den som sitter igjen som det viktige ved spillopplevelsen. Det finnes unntak fra regelen, men spill som medium har (foreløpig) vært mer fokusert på mekanikk enn på historie. Det har å gjøre med hvilken rolle vi har gitt dataspill i dagens samfunn.

Selv om mange populære spill har knakendes gode historier, er det ikke nødvendigvis den som sitter igjen som det viktige ved spillopplevelsen.

Unyttig tidsfordriv?

Selv om digitale spill har fått økt anerkjennelse, for eksempel ved å bli fast inventar på de fleste bibliotek, er de fremdeles forstått som kompliserte leketøy heller enn kulturuttrykk. Vi har fått spillutstillinger, spillkonferanser, spillutdannelser og spillmedier, men forståelsen av dataspill som “unyttig tidsfordriv” viser seg å være seiglivet. Det gjør det vanskelig for spill med mer seriøse eller komplekse tema å vinne fram, fordi vi henger fast i ideen om at spill skal være “for moro skyld”.

Narrativt nedtonet

Ikke minst skyldes vinklingen “mekanikk over historie” måten spillene selv introduserer nye spillere til sin spillverden. Tutorials (“lærebrettet”) er fokusert på hvordan spillet henger sammen: hvor høyt du kan hoppe, hva du må trykke for å få fram kartet eller hvordan du håndterer gjenstander i spillet. Fokuset på mekanikk går slik ofte på bekostning av narrativet som driver spillverdenen framover.

Bakgrunnshistorien kan være både gripende og original, men komprimeres ofte til korte filmklipp eller dialog som man lett trykker seg igjennom. Altså er de narrative delene av spill ofte passive, mens det spillmekaniske har fokus på deltagelse og oppleves slik viktigere.

Når det er sagt er det ingen god grunn til at spill ikke skal være et ypperlig medium for å fortelle historier.

Spillanbefalinger for bokelskere

Spill har den store fordelen at spilleren må involvere seg i historien for at den skal fortsette. Det er du som er helten som står overfor vanskelige valg, som må løse gåten eller finne en strategi i møte med en slu fiende. Den interaktive dimensjonen gir store muligheter for innlevelse og for utforskning av fiksjonsverdener, for følelsesmessig nærhet og for spenning. Kanskje er det akkurat i spill at vi finner neste generasjons klassikere?

Den interaktive dimensjonen gir store muligheter for innlevelse og for utforskning av fiksjonsverdener

I listen under viser vi fram noen spill som vi mener lykkes med dette; der spillemekanikkene fører en nærmere historien, heller enn at de overskygger. Når det er sagt, kan spill, i likhet med bøker, handle om så mangt. Mange spill passer selvsagt inn i flere sjangre, så for å illustrere dette forenkler vi litt når vi anbefaler spill basert på boksjangeren du liker aller best.

YouTube sitt forhåndsvisningsbilde

Krim og spenning

Liker du mysterier og gåteløsning kombinert med litt historie, er kanskje Broken Sword-serien din greie. Det første spillet i serien, Shadow of the Templars, starter med ett enkelt mord som viser seg å være del av en større konspirasjon der tempelridderordenen er innvolvert. I spillet Ghost Trick: Phantom Detective skal du faktisk løse ditt eget mord, blant annet ved å sende den kroppsløse “sjelen” din inn i objekter. I Heavy Rain får du mulighet til å styre flere ulike personer som alle på et vis er involvert i mysteriet rundt den såkalte «origami-morderen».

Spillet er kjent for sine vanskelige etiske problemstillinger som påvirker historien videre.

Grafisk roman

Flere tegneseriehelter har blitt overført til tredimensjonal form i både filmer og spill, slik som Batman. I tillegg finnes spill som holder sterkt på en todimensjonal tegneserie-estetikk. Blant disse er The Walking Dead, basert på zombie-tegneserien med samme navn. Spillet er kjent for sine vanskelige etiske problemstillinger som påvirker historien videre. I samme stil har vi også The Wolf Among Us (som bygger på tegneserien Fables). Dette er et mordmysterium med kjente eventyrfigurer i alle rollene.

Skrekk

En av spillhistoriens definitive klassikere i skrekksjangeren er Silent Hill 2, hvor du kommer til en forlatt, tåkete by for å lete etter din døde kone. Vi kan avsløre at du støter på skrekkelige monstre. Av ganske nyere dato er Alien: Isolation. For dem som kjenner filmene, er “Alien” en kjent og uhyggelig skapning. Kort fortalt befinner du deg på en romstasjon, og du skal unngå dette vesenet for enhver pris. Norskutviklede Among the Sleep forteller en skummel historie sett fra et lite barns synsvinkel. Stabb og kryp deg rundt i et tilsynelatende hjemsøkt hus, med kun en bamse og diverse gjemmesteder som beskyttelse!

YouTube sitt forhåndsvisningsbilde

Oppvekstroman

Å vokse inn i en oppgave (oftere psykisk enn fysisk) er et utbredt tema i mange gode og gamle eventyr- og rollespillserier, for eksempel The Legend of Zelda, Final Fantasy. I tillegg har vi i senere tid fått spill som eventyrspillet Broken Age, hvor du skal styre to unge mennesker som begge vil bryte seg fri fra tradisjoner og forventinger. I Gone Home får du utforske et tomt (?) hus, og du finner i prosessen ut hva lillesøsteren din har vært igjennom mens du har vært i utlandet på utveksling.

Ta-og-føl for de minste

Ikke overraskende finnes parallellen til ta-og-føl-bøker nå på touch-baserte skjermer. På engelsk finnes for eksempel Touch. Look.Listen. Zoo animals, og opptaket av dyrelydene er på samme ukjente språk for alle mennesker – uavhengig av morsmål. To-åringen vil også sette stor pris på Pepi Tree, et spill der man blant annet skal trekke en blad- eller fruktetende larve på kryss og tvers i et etegilde som minner om gamle dagers Snake. Det er kanskje innen barnelitteratur flest forlag har våget seg inn på adapsjoner beregnet på digitale plattformer, men her nøyer vi oss med å nevne et par slike spill (man kan lese mer om dette i blant annet Universitetsforlagets utgivelse: Jakten på fortellinger).

…du må inn i den vanskelige og utakknemlige rollen som grensevakt i en fiktiv og totalitær øst-europeisk stat

Sjangeroverskriderne

Så har man de rare spillene, de som viser oss flere spennende muligheter som ligger i spillmediet. Hvis du liker å tolke deler av historien selv, kan du legge ut på en reise gjennom vakre, ukjente ruinlandskap i Journey. Noe ganske annet er Papers Please, hvor du må inn i den vanskelige og utakknemlige rollen som grensevakt i en fiktiv og totalitær øst-europeisk stat. Eller hva med å navigere enkle geometriske former rundt på en bane, mens en stemme forteller deg en langt mer kompleks historie i Thomas was Alone? Så har man spill som The Stanley Parable som hinter til at man kanskje ikke alltid trenger å gjøre som fortelleren sier. Det er tross alt du som har kontrolleren.

YouTube sitt forhåndsvisningsbilde

 

Vil du vite mer? Sjekk disse lenkene:

 

Extra Credits om hvorfor spill ikke har gode fortellinger.

Cracked har en morsom artikkel om pussige bakgrunnshistorier til kjente spilltitler.

Les også Spillpikenes egen blogg om spill, spillforskning og spillkultur: http://spillpikene.no


 

 

15. november er det duket for nordisk spilldag på Hovedbiblioteket. Vær med og konkurrer om massevis av fine premier, eller bare sitt og kos deg med Xbox eller brettspill.  

 


 

Print Friendly

Tags: , , , , ,


About the Author



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back to Top ↑