Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Gunnar Vilberg Intervjuer 24. februar 2015

– Ungdom fortjener å bli tatt på alvor

 

Ungdom sliter med et stort kropps- og livsstilpress. Men det finnes hjelp.

Tekst: Gjertrud Øvland/Foto: Sebastian Ludvigsen,Tinagent /Stian Schløsser Møller

I februar stilte journalist og forfatter Oda Faremo Lindholm opp som debattdeltaker for USAGT – Deichmans debattarena for ungdom. Oda debuterte i 2014 med fagboka Bullshitfilteret, som tar for seg medias kropps- og livsstilspress ovenfor ungdom.  Boka har fått mye oppmerksomhet og ble i 2014 nominert til Natt og dags pris Årets stemme og til Brageprisen i kategorien barne- og ungdomsbøker. Vi har tatt en prat med Oda Faremo Lindholm.

Lindholm-Oda-Faremo_Foto-Sebastian-Ludvigsen-TinagentHei Oda. Du var nylig debattdeltager på USAGT-debatten på Deichman Stovner. Hvorfor bestemte du deg for å bli med?
Ungdom fortjener å bli tatt på alvor, slik Deichman gjør med USAGT. Å inkludere dem i samfunnsdebatten ved både at det sitter ungdom i panelene, og at temaene er rettet inn mot ungdom, er så viktig og bra. Jeg tror bevisstgjøring og engasjement blant ungdom er det fremste middelet mot den typen press og påvirkning jeg har skrevet om, og USAGT sin misjon er helt i tråd med det.

– Ungdom fortjener å bli tatt på alvor, slik Deichman gjør med USAGT

Under debatten ble begrepet frihet diskutert. Hva er frihet for deg?
Frihet for meg er å kunne være den jeg vil, fri fra vold, fordommer, undertrykking og hat. Ut ifra disse elementene er det dessverre fremdeles mange som ikke er frie i Norge i dag og det er det voldsomt viktig å opplyse unge om.

 

Hva var tanken bak boka Bullshitfilteret?
I dag vokser barn og unge opp med større tilgang til media, særlig gjennom internett, enn hva noen andre generasjoner før dem har gjort. Samtidig ser vi masse forskning og statistikk som viser at særlig unge jenter sliter med lavere selvtillit og dårligere selvbilder enn hva de har gjort på lenge.

Jeg tror det henger mye sammen med med livsstilsmaset, kroppspresset og skjønnhetsidealene som vi møter i media, men det har ikke vært nok fokus på å lære barn og unge kritisk lesing av dette. Det er nettopp det Bullshitfilteret handler om: å forsøke å gi ungdom et bullshitfilter mot media og populærkultur.

– Reaksjonene på boken har, nesten dessverre, vært veldig gode.

Hva slags reaksjoner har du fått fra ungdom på boka?
Jeg reiser mye rundt på særlig ungdomsskoler og snakker om dette temaet nå, og veldig mange unge bekrefter at de føler veldig på presset fra både sosiale medier og «vanlige» medier. Reaksjonene på boken har derfor, nesten dessverre, vært veldig gode. Jeg tror mange unge syns det er ok at en person som ikke er vanvittig mye eldre enn dem kan bekrefte at det de opplever faktisk er et kjempepress, at måten dette presset kommer frem på er nytt og at omfanget av det faktisk i mange tilfeller er større enn før.

Har du noen planer om å skrive flere bøker? Og vil det i så fall bli ei fagbok, eller vil du prøve deg på skjønnlitteratur?
Absolutt! Det har vært helt utrolig spennende både å skrive «Bullshitfilteret», men ikke minst å jobbe med den i etterkant. Det å få reise rundt å møte ungdom og kanskje skape en liten grasrotbevegelse mot mediepresset er en voldsomt givende jobb. Jeg tror nok at faglitteratur, både for voksne og barn, er min bane. Jeg er utdannet historiker og har jobbet flere år som journalist, så fagstoff er i alle fall det jeg er tryggest på. Men hvem vet!

 

Bullshitfilteret

Om boka

Bullshitfilteret henvender seg direkte til leseren og viser noen av triksene som blir brukt for å få modeller og skuespillere til å se «perfekte» ut på bilder – et ideal som det er umulig å leve opp til. Boka er fargerik og har mange illustrasjoner som kan få den til å minne litt om et ukeblad i layouten. Med overskrifter som «Hjelp, du blir seksualisert!», «Velkommen i bås!» og «Kjøp! Kjøp! Kjøp!» forsøker den å bevisstgjøre leseren, og vi får mange eksempler på den bullshitten vi utsettes for daglig. Mine personlige favoritter er det retusjerte og det uretusjerte bildet av Lady Gaga, og reklamen til Dolce og Gabbana der det ser ut som bildet er tatt like før en massevoldtekt.

Dette er ei viktig bok for ungdom, både jenter og gutter, men den er også for voksne som har blitt litt «herdet» av all seksualiseringen vi omgir oss med hver dag. Vi trenger alle å følge oppfordringen i siste kapittel: «Senk skuldrene og hev selvfølelsen!»

 

 

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.