Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Astrid Werner Kommentarer 24. april 2015

Veiledning – hva betyr det egentlig?

I alle år har biblioteket der jeg jobber hatt et skilt merket med «Veiledning» på skrivebordet. Hva ligger det egentlig i begrepet “å gi veiledning”?

Kommentar: Astrid Werner/Foto: Frank Michaelsen

For meg som bibliotekar ligger det mye gjemt i dette ordet. Først og fremst dreier det seg om personlig hjelp, personlig i den forstand at det kommer et menneske med et spørsmål og med en forventning om at jeg kan hjelpe. Noen spørsmål kan løses fort og enkelt, av typen Nesbøs nyeste bok; “Er boka inne?”, “Kan jeg stå på venteliste?”. Andre spørsmål krever mye mer tid og flere spørsmål fra min side, før jeg har en forståelse av hva vedkommende er ute etter. Andre forespørsler blir besvart ved å henvise folk til stedet hvor de kan få et endelig svar på spørsmålene sine.

«I dagens informasjonssamfunn med overflod av inntrykk, har biblioteket en viktig rolle som kvalitetssikrer av innhold som er tilgjengelig.»

Stifinneren

I dagens informasjonssamfunn med overflod av inntrykk, har biblioteket en viktig rolle som kvalitetssikrer av innhold som er tilgjengelig. Biblioteket er bemannet av mange erfarne stifinnere som møter og løser over 2,3 millioner behov i året. Og behovene er like ulike som de er mange: Vi hjelper barnehagebarn med riktig litteratur for å stimulere leselysten, vi bistår med 3D-print av lampedeler og vi tilbyr tilgang til og navigasjon i mange nyttige databaser.

 

IMG_3755

Å tenke større

Uansett er det den personlige samtalen som er viktigst i veiledningen. Det er ingen selvfølge lenger å kunne snakke med noen som hverken skal vite om helsetilstanden din eller som skal ha betalt for å snakke med deg. Vi merker godt at vi er viktige for mange av brukerne våre, enten det dreier seg om enkle spørsmål eller mer omfattende veiledninger.

Etter hvert driver jo mange mennesker med etterutdanning og omskolering, så det er ofte spørsmål etter fagstoff, og ikke alltid med konkrete titler. Det er da erfaring med gjenfinning i baser, evnen til å tenke i større emner for å kunne nøste i spørsmålene deres, for ikke å glemme bokkunnskapen, kommer til sin rett.

«Jo mer jeg tenker på det, jo mer merker jeg at det faktisk er det personlige møte mellom mennesker som er det viktige.»

En person å spørre

Jo mer jeg tenker på det, jo mer merker jeg at det faktisk er det personlige møte mellom mennesker som er det viktige. All verdens teknologi, digital tilgang og kunnskap kan ikke erstatte verdien som ligger i det å kunne ha et annet menneske å spørre, et annet menneske å snakke med. Det er slett ikke alltid at våre lånere og brukere går ut av lokalene våre med en bok eller annet lånt materiale med seg, men likevel er langt de fleste av dem fornøyde når de forlater oss! Dette burde være et tankekors for flere enn oss som jobber i bibliotek.

Bibliotek er ikke bare en diger samling med bøker, film, aviser, noter, spill og musikk. Det er også et sted for møter mellom mennesker. Møter mellom ansatte og brukere i alle aldere, fra alle samfunnslag, i alle slags livssituasjoner. Et sted som både kan gi informasjon og opplevelser, et sted du både kan bli sett, men også forsvinne i mengden, hvis det er det du vil.

Å gi «veiledning» er muligens et gammeldags uttrykk, men behovet er aktuelt som aldri før!

Veiledning

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.