Abonner på nettstedet via epost

Oppgi din epost-adresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via epost.


Intervju

Published on mars 6th, 2016 | by Ingela Nøding

0

Etterlyst: Kvinnerollen

-Publikum tørster etter gode fortellinger fra et kvinneperspektiv, ifølge skuespiller Alexandra Gjerpen.

Tekst: Ingela Nøding/Foto: Einar Aslaksen og Gyldendal (bokomslaget)

Første gang hun stod på scenen i hovedstaden var på Oslo Nye i en bitteliten rolle i Knut Nærum sitt stykke En himmel full av stjerner. I fjor ble norske TV-seere kjent med Alexandra Gjerpen gjennom den populære NRK-serien Unge lovende og rollefiguren Alex. Mandag diskuterer hun den lave kvinneandelen i norsk film på Deichmanske Hovedbibliotek.

Alex2Gode forutsetninger

Etter Oslo Nye gikk Gjerpen et år på Norsk Institutt for Scene og Studio (NISS), før hun flyttet til New York og studerte i to år på William Esper Studio.

-Der gjorde jeg først mye Off-Off Broadway-teater (indie-teater, red.anm.), også begynte jeg å konsentrerte meg mer om film.

Hvordan står likestillingen innen film og drama i USA sammenliknet med i Norge?

-Det blir faktisk litt vanskelig for meg å sammenligne Norge og USA. Norge er mindre, mer oversiktlig, vi har kjønnskvoteringer, rimelig barnehage og statlig støtte fra NFI (Norsk filminstitutt, red. anm.) til å lage film. Finnes noe av det i USA? Jammen om jeg vet.

-Det er hovedrollene som får mest spillerom og får vist seg fra flere sider. Det er derfor viktig med kvinnelige hovedroller.

Selv om Gjerpen er forholdsvis nyutdannet har hun allerede opplevd at det finnes langt flere roller for menn enn for kvinner.

Er det et problem at det er færre kvinner enn menn i bransjen?

-Film burde gjenspeile samfunnet, og kvinner og historiene våre er en del av det. Jeg vil påstå at publikum tørster etter gode fortellinger fra et kvinneperspektiv. Det er derfor sammensatte historier og kvinneskikkelser som vi finner i både Skam og Unge Lovende har blitt så populære. I film fungerer oftest biroller som en funksjon: en kone, kjæreste og så videre. Det er hovedrollene som får mest spillerom og får vist seg fra flere sider. Det er derfor viktig med kvinnelige hovedroller. Publikum trenger å oppleve den dybden.

Tenke større

untitled

Alexandra Gjerpen liker historien om Ester Nilsson i Lena Anderssons roman.

For å varme opp til kvinnedagen, inviterer Deichman inn kvinner fra ulike deler av bransjen for å diskutere status mandag 7. mars. Både Dramatikerforbundet og NFI sitter i panelet, 88 personer har meldt seg på og over 160 har meldt sin interesse. I tillegg til å se nærmere på årsaker, skal paneldeltakerne diskutere mulige tiltak for å få flere kvinner inn i norsk film.

Hva kan ulike aktører gjøre hvis de ønsker å endre på skjevheten?

-Med en dypt rotfestet kvinnesolidaritet og en villighet til å endre gamle mønster og tankesett kan denne skjevheten med tid endre seg. Jo mer vi kvinner heier på hverandre og utfordrer hverandre til å skrive mer, tenke større, ta større sjanser, vil vi ta mer plass.

Hvorfor er den filmatiske måten å fremstille en fortelling så populær tror du?

-Jeg elsker teateret, men jeg vokste opp med film. Film er tilgjengelig for alle og vi kan se dem om igjen og om igjen.

Litteraturen

Hva slags forhold har du til litteratur? Er det bare Ibsen og filmmanus på nattbordet ditt?

-Ja, det blir mye manus, det gjør det. Og jeg er en kjempenerd for faget, så det ligger nok et par bøker om skuespillerteknikker der også. Men jeg har akkurat begynt på Lena Anderssons Rettsstridig forføyning og gleder meg allerede til å lese oppfølgeren.

*

Panelsamtalen er gratis, men har 18-årsgrense.

Se mer info her:

Den brysomme kvinnen: Hva gjør vi med machokulturen i norsk filmbransje?

 

Print Friendly

Tags: , , , , , , , ,


About the Author



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back to Top ↑