Av: SiriJT Anbefalinger 3. januar 2017

Årets fineste kjærlighetshistorie

Ungdomsboken som får deg til å glemme Skam.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/Foto: Kagge

Å finne ut av hvem man er og hva man liker i ung alder er vanskelig, og seksten år gamle Simon Spier prøver å være seg selv fullt og helt. Allikevel ender han opp med å være seg selv stykkevis og delt. Ibsen-sitatet til side, Simon og homo sapiens-agendaen har en handling som gjør det vanskelig for leseren å legge fra seg boken. Selv om identitet og det å komme ut av skapet er hovedtemaene, blir onlineromansen mellom ungdommene Simon og Blue først og fremst årets fineste litterære kjærlighetshistorie.

SimonHvem er Simon?
Simon går på videregående i Atlanta, Georgia og er opptatt av musikk, skolens teateroppsetning og Harry Potter-fan fiction. Han er en helt vanlig tenåring som henger med venner på fritiden og synes skolen kan være kjedelig iblant. Men Simon har en hemmelighet: Han er homofil. Selv om han ikke er redd for reaksjonen til vennene og familien hvis han forteller det, velger han allikevel å holde det for seg selv. Det virker som om han er redd for å miste sin identitet som Simon hvis han kommer ut.

Forelskelse på internett
Simon utveksler eposter med en gutt ved navn Blue. Simon vet ikke hvem denne Blue er, bortsett fra at de går på samme skole. Gjennom detaljerte eposter følger leseren deres vennskap og forelskelse på nettet. Plottet er ikke nytt. Vi har både lest og sett filmer om mennesker som forelsker seg over internett tidligere, som for eksempel boken Attachments av Rainbow Rowell (se anmeldelse her) og filmene A Cinderella Story og You’ve Got Mail. Men det som gjør Simon og homo sapiens-agendaen så spesiell er at det er to tenåringsgutter som chatter med hverandre, og at begge lever med hemmeligheten å være homofil. Gjennom handlingen fungerer guttene som en støtte i hverandres liv, og de oppnår en dypere kontakt fordi at de kan identifisere seg med hverandre og hvordan det er å leve med skjult legning.

Utpressing
Allerede på første side blir leseren introdusert til hovedkonflikten i boken: Klassens klovn, Martin, har ikke bare lest mailutvekslingen mellom Blue og Simon, men han har også tatt en screenshot av innholdet. Nå truer han med å avsløre Simon og hans store hemmelighet på skolens sladderfylte Tumblr-side hvis ikke Simon gjør som han sier. Martin er nemlig forelsket i Abby, en av Simons gode venninner, og trenger hjelp av Simon til å få henne på kroken. Selv om Simon innerst inne vet at familie og venner vil være positive til hans legning, er han bekymret for at Blues identitet blir avslørt. Blue virker ikke klar for å gå ut som homofil enda, og det går opp for Simon at han er mer følelsesmessig involvert enn han trodde.

Becky Albertalli har med dette skrevet en av de fineste debutantbøkene jeg har lest på lenge.

Forfatter treffer blink
Becky Albertalli har med dette skrevet en av de fineste debutantbøkene jeg har lest på lenge. Albertalli er utdannet psykolog, og har spesialisert seg på å jobbe med lesbiske, homofile, bifile og transseksuelle tenåringer i USA. Hennes erfaring innen fagområdet blandet med et veldig lett og ungdommelig språk gjør at leseren virkelig tror på tenåringskarakterene i boken. Bokens ungdommer er så selvopptatte som bare tenåringer kan være, og små bagateller utløser ofte sterke reaksjoner som om det skulle stå om liv eller død, mens bokens voksne er kleine og skjønner ingenting. Boken har nå kommet ut i 29 land, og Hollywood har kjøpt opp filmrettighetene.

For meg ble Blue og Simon et alternativ til Skam-universets Isak og Even, noe som passet spesielt bra nå som sesongen er over.

Årets fineste
Boken er moderne og relevant, og språket er lett. Den veksler mellom å fortelle historien fra Simons synsvinkel, og epostene sendt mellom Jacques (Simons internettnavn) og Blue. Dette gir historien en dynamikk som veksler mellom mysteriet om hvem Blue er og hverdagen til Simon. For meg ble Blue og Simon et alternativ til Skam-universets Isak og Even, noe som passet spesielt bra nå som sesongen er over. Dette har virkelig vært årets fineste kjærlighetshistorie.