Av: Thor Arne Sæterholen Tema 5. september 2013

Bokelskere – se opp for Kristian Klausen!

Kristian Klausen

Kristian Klausen ble jeg nysgjerrig på allerede da han debuterte som forfatter i 2008 med novellesamlingen Måltidet i Emmaus – en ujevn samling, men med så tydelige kvaliteter at jeg var spent på fortsettelsen. Allerede året etter fulgte han opp med den flotte romanen Globus, deretter Akilles i 2011, som dessverre skuffet meg litt. Nå er han ute med sin tredje roman, Mitt liv var et hett bibliotek, og la meg slå fast med det samme: denne gangen er jeg begeistret!

Boka fortelles av bibliotekaren k. For det meste sitter han på jobb i et kjellermagasin, der han lapper, ordner og katalogiserer en gammel samling bøker med mange høydepunkter fra verdenslitteraturen. k er en bokelsker (som deg og meg), og helt fra ungdommen av er litteraturen en selvfølgelig og viktig del av livet hans. I kjelleren gjenleser han forfattere som Beckett, Proust og Joyce, noe som setter i gang tanker om hvem han var den gangen han først leste disse bøkene. Ikke minst dreier det seg om k og kvinnene – den første forelskelsen, seksualiteten, og samboerskapet med Turid. Turid er dessverre ikke interessert i bøker, men hun tilfredsstiller ham til fulle fysisk … Ved siden av litteraturbegjæret er det seksualiteten som driver k. Spørsmålet er om disse driftene kan, eller bør, forenes.

Klausen er en utpreget litterær forfatter i den forstand at han uttrykker seg velformulert og presist, helt ned på setningsnivå. Og selv om setningene kan være lange, er han ganske lettlest; det flyter godt. I tillegg er det en bragd, synes jeg, å kunne sitere og vise til store forfattere innen modernistisk litteratur, uten at det virker jålete eller pretensiøst. Vi merker hvordan Klausen selv er et barn av modernismen; han bruker «stream-of-consciousness»-teknikken til Joyce, mens måten å erindre og assosiere på, kan minne om Proust. Det geniale hos Klausen er at «madeleinekaken» er litteraturen selv: Når k leser Becketts monologiske roman Molloy, tenker han straks tilbake på sin trøstesløse tid som ensom, ung mann i hybelleiligheten der han leste boka første gang. På samme måte opplever han at Ulysses (av Joyce) utspiller seg på Kings Arms pub i Drammen – ja, til syvende og sist foregår det meste av verdenslitteraturen i Drammensområdet!

k har problemer med å bruke begjæret sitt konstruktivt, i yrkeslivet og kjærligheten. Han må gjennom mange prøvelser – bøkenes verden er ikke alltid det saliggjørende – men til slutt er det likevel i litteraturen han ender, kanskje som forfatter.

Fikk jeg sagt at boka er full av humor også? k er ikke akkurat en typisk bibliotekar; han tar med seg bøkene hjem og leser dem i badekaret, noe som forårsaker stygge vannskader… dessuten både drikker han og har sex på jobb.

Foreløpig har vi den kun som e-bok på biblioteket, men den dukker nok snart opp i bokform også.