Av: Anniken Thorsen Anbefalinger 22. januar 2016

De dødes virkelighet

«Verden er full av fortellinger om spøkelser. Er det ikke rart? Sant å si tror jeg vi mennesker liker å skremme hverandre. Kanskje vi også liker å bli litt skremt?»

Tekst: Anniken Thorsen/Foto: Aschehoug

Dette sier forfatteren Tom Egeland. Er du enig med ham? Liker du å bli skikkelig skremt? Elsker du den grøssende følelsen av å tenke på at du kan være omgitt av noe du ikke ser og ikke helt forstår? Er du redd for å se ditt eget speilbilde i vinduet, og for tanken på at det kan dukke opp noe skummelt bak ryggen din? Da vil du nok like Den store spøkelsesboka, en bok som inneholder omtrent alt som er verdt å vite om spøkelser, gjenferd, monstre og vampyrer.

Spøkelseshistorier du ikke har hørt før

Tom Egeland, som er en erfaren og anerkjent forfatter av spenningsbøker både for voksne og barn, har her skrevet tretten spøkelseshistorier. Alle er passelig lange til høytlesning ved leirbålet, på halloweenfesten eller foran hyttepeisen en mørk vinternatt. Vi får høre om den eldre mannen som plutselig har fått en hel spøkelsefamilie inn i huset sitt. Vi møter gutten som får en ny klassekamerat som viser seg å være av den stille sorten. Helt stille faktisk. Og usynlig for alle andre…  Og vi får høre om garderobeskapet som trekker til seg barn og aldri slipper dem ut igjen. Kan man kose seg med spøkelseshistorier? Ja, det kan man! Og det gjorde jeg. Egeland skriver spennende og med glimt i øyet.

«Er du opptatt av… spøkelser?» spurte jeg. «Spøkelser?» gjentok han i et litt foraktelig tonefall. «Det er et barnslig ord! De er jo bare døde.» Bare døde, ja, tenkte jeg for meg selv. «Jeg har god kontakt med de døde,» la han til. Godt for deg, tenkte jeg – selv har jeg knapt nok god kontakt med de levende.

Spennende faktainformasjon

I boka finner du også mange interessante artikler om overnaturlige fenomener. Visste du for eksempel at det spøker på mange gamle hoteller rundt om i Norge? Kanskje du kan få mamma og pappa med på en spøkelsesferie til sommeren? Om du legger turen til Trondheim, kan du jo forsøke å komme i kontakt med Norges mest kjente spøkelse – munken i Nidarosdomen. Og i Utstein kloster nord for Stavanger kan du risikere å møte Den hvite dame. Du kan lære mer om varulver, om Bermudatriangelet og om spøkelseskipet «Mary Celeste» som ble funnet flytende i Atlanterhavet i 1872, uten et eneste menneske ombord.

De siste hundre sidene i boka er viet et spøkelsesleksikon med 350 oppslagsord. Her er det mye kunnskap å hente!

Illustratør Marius Renberg skal ha sin del av æren for at boka er blitt så bra. Han har designet den, og dessuten laget alle de store, flotte tegningene.

Lån denne boka om du virkelig vil fråtse i all slags skrekk og gru!