Av: Drifa Gudmundsdottir Anbefalinger 29. mai 2013

Demonenes by av Cassandra Clare

Demonenes by er første bok av forfatter Cassandra Clare og er spekket med overnaturlige vesener, action, romantikk og humor.

demonenesbyEn skjult verden
15 år gamle Carly bor med moren sin i New York City. Carly og bestevennen Simon er på diskoteket Pandemonium når livet hennes for alltid endres. Hun er vitne til et noe uvanlig mord, men det virker ikke som om noen andre ser det hun ser. Morderne er Jace, Alec og Isabelle, tre ikke helt normale tenåringer, og offeret viser seg å være alt annet enn menneskelig. Dagen etter er Carly på kafé med Simon etter en opphetet diskusjon med moren. Igjen ser hun Jace og igjen virker det ikke som om noen andre ser ham. Hun følger etter ham ut av kaféen og blir introdusert for en helt ny verden, en verden fylt av demoner, vampyrer, alver, varulver, og ikke minst skyggejegere. En verden moren har holdt skjult for henne. Carly reiser hjem for å konfrontere henne, men kommer til en tom, rasert leilighet, det er ingen spor etter moren.

Lettlest urban fantasy
Boka grep meg fra første stund, og jeg hadde nesa godt planta i den da jeg dro fra jobb, både på bussen, banen, bussen igjen og da jeg gikk fra stoppet, over veien og inn døra hjemme (Obs! Anbefales ikke – trafikkfare!) Historien er fylt til randen av action – kjærlighet og sjalusi, svik, sorg, fortvilelse, humor. Og ikke minst – sparking av demoners rumper. Språket er lett, og selv om boken er litt tjukk så tar det ikke lang tid å bli ferdig.

Bok til film
Dette er første boken i serien om Skyggejegerne, og den er ikke til å legge fra seg! Det blir interessant å se om Harald Zwart klarer å bevare spenningen i filmen som kommer på kino i Norge i august. Forfatteren Cassandra Clare har også skrevet en annen serie om Skyggejegerne som ikke er oversatt til norsk. Den heter The infernal devices og handlingen er satt til London på 1800-tallet.