Av: SiriJT Anbefalinger 29. oktober 2016

Det handler om å overleve

Hvordan skal en norsk tenåringsjente overleve en apokalypse?

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/Bilde: Cappelen Damm

I Morgen er Alt Mørkt: Marlens Historie av Sigbjørn Mostue er en frittstående oppfølger til U-pris-vinner I Morgen er Alt Mørkt: Brages historie, som tidligere har blitt omtalt her på bloggen.
Bok nummer én i serien fokuserer på Brage og hans opplevelser og refleksjoner rundt en apokalypse som truer Norge. I oppfølgeren møter vi Marlen som har måttet flytte inn sammen med moren og hennes nye kjæreste etter farens død. Imens skjer det urovekkende ting ute i verden: MTG, en liten parasitt som forandrer mennesker til farlige drapsmaskiner, er på vei. De som blir smittet, bedre kjent som «de forrykte», kjennetegnes som aggressive og klare for å drepe alt og alle.

Boken gir grundige og detaljerte skildringer av hvordan mennesker forandrer atferd når de frykter for sitt eget liv.

9788202497286_product_fullMed andre tider blir vi andre mennesker
Allerede i første kapittel blir leseren gjort oppmerksom på at «med andre tider blir vi andre mennesker.» Dette skjer også med Marlen etter at de forrykte kommer til Norge. Hun blir etter hvert en slags lederskikkelse for den lille gruppen mennesker hun rømmer sammen med. Boken gir grundige og detaljerte skildringer av hvordan mennesker forandrer atferd når de frykter for sitt eget liv.

Flukt og overlevelse
Hovedtemaene i denne fortellingen er flukt og overlevelse. Den skildrer hvordan hoved- og bipersoner må ta vanskelige valg for å kunne overleve, og reflekterer rundt spørsmål som leseren aldri helt får svaret på. Hvor er det lurest å gjemme seg? Finnes det trygge steder? Hvordan kan man unngå smitte? Finnes det en kur? Hvordan føles det å bli smittet av parasitten? Og er man lenger seg selv etter at man har blitt smittet? Boken handler ikke bare om flukten fra de forrykte, men tar også for seg andre temaer som kan være aktuelle for den som er ung: nye familiesituasjoner, voldtekt, kjærlighet, ensomhet og frykt.

Vanskelig å legge fra seg
Ved å beskrive norsk natur og norske omgivelser gir Mostue leseren en større tilknytning til handlingen. Dette påvirker spenningsfaktoren, og jeg føler nærmest at dette kan skje i virkeligheten i lille Norge. Her kryr det av dramatiske scener som gjør det veldig vanskelig å ta pauser i lesingen. Avslutningen er brå og gjør leseren nysgjerrig på neste bok. Jeg anbefaler denne historien til deg som tåler nervepirrende spenningsbøker, og gleder meg allerede til å begynne på tredje og siste bok som kom i år, I Morgen er Alt Mørkt: Når Historien Slutter.