Av: SiriJT Anbefalinger 16. juni 2017

Drømmende avslutning

Få med deg slutten på Silber-trilogien.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/ Foto: Gyldendal norsk forlag

Drømmenes tredje bok
Jeg har gledet meg til å lese fortsettelsen på Silber-serien helt siden jeg ble ferdig med bok nummer to, Drømmenes andre bok. Etter en lang venteperiode er det endelig mulig å lese den siste boken i denne tyske bestselger-trilogien. Dette er siste gang vi får løse mysterier sammen med Liv, besøke drømmene til karakterer som Henry og Grayson, og være vitne til Mias forsøk på å finne ut hvem som er skolens hemmelige ryktespreder, Secrecy. Vi har tidligere omtalt både den første og den andre boken på bloggen, og det anbefales å lese serien i rekkefølge.

Kanskje, hvisket den fornuftige stemmen i mitt indre fortvilet, kanskje er det til og med bare din egen frykt som manifesterer seg her og nå. Et maretitt som underbevisstheten din skaper, og som blir verre jo reddere du blir.

Drømmeuniverset
Som i de to forrige bøkene får leseren følge Liv, Henry og Grayson når de drømmer. Ungdommene klarer å være bevisste når de drømmer, og bruker nattetimene i en lang korridor full av «drømmedører» som tilhører mennesker som sover. Når man går inn en av disse dørene blir man en del av drømmen til den sovende personen, og har derfor mulighet til å finne ut av andres private tanker og følelser. I bok nummer tre, Drømmenes tredje bok, blir leseren vitne til at noen utnytter denne muligheten. Drømmeuniverset blir misbrukt av noen som forhekser det drømmende mennesket til å utføre handlinger de vanligvis ikke ville gjort, som for eksempel å sikte på medelever med et gevær, rane en gullsmedbutikk og proklamere sitt hemmelige forhold til en gift mann. Vil Liv og gjengen klare å stoppe dette før det går for langt?

hh

Secrecy avsløres
Gjennom hele serien har jeg gledet meg til å få vite identiteten til den mystiske skolebloggeren Secrecy. Secrecy er en kjent skikkelse på Frognal Acadamy som poster sladrete innlegg på den populære bloggen sin. Lærere og skoleinspektører har forgjeves forsøkt å komme til bunns i hvem denne Secrecy er, og Livs lillesøster, Mia, har bestemt seg for å avsløre hvem det er som sprer rykter om skolens elever over internett en gang for alle. I bok nummer to var Liv sikker på at det var kjæresten hennes Henry som sto bak bloggen, i og med at hemmeligheter som bare han visste dukket opp på nettstedet, men nå virker det som om hun har gått bort ifra disse tankene. Jeg har også sett fram til å finne ut hvordan Secrecy får tak i informasjon om elevene, og ikke minst til å finne ut om mine egne teorier stemmer.

Skuffende avslutning
I tredje og siste bok er det klart for en oppklaring av alt som har skjedd i de to tidligere bøkene. Selv om Kerstin Gier har beholdt sin morsomme og særegne skrivestil, kan jeg ikke utelate hvor skuffet jeg er over slutten. Etter at jeg hadde lest boken ferdig satt jeg igjen med så mange spørsmål. Det var så mange tråder og så mange små historier å følge i boken at jeg slet med å holde oversikt. Det gir et inntrykk av at forfatteren har skrevet slutten på trilogien i en fei. For eksempel var det vanskelig å forstå at Liv kunne bli så sjokkert over identiteten til Secrecy. I de tidligere bøkene har det kommet frem at Secrecy er nødt til å være noen som har egenskapen til å benytte seg av drømmeuniverset for å få tilgang på alle hemmelighetene. Én ting er sikkert – Secrecy var heller ikke den jeg trodde det var!