Av: SiriJT Anbefalinger 5. april 2017

Drømmeuniverset

Kan drømmene våre påvirke virkeligheten? I Silber-trilogiens andre bok kan du bli med Liv inn i drømmeuniverset for å finne ut av dette.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/Bokomslag: Gyldendal

I Silber: Drømmenes andre bok møter vi Liv og familien hennes igjen. Det har gått to måneder siden forrige bok (les gjerne vår omtale her), og på denne korte tiden har Liv blitt flinkere til å bevege seg i drømmeuniverset hun havner i hver gang hun sovner. Hun har også rukket å venne seg til sin nye bo- og familiesituasjon, blitt bedre kjent med sin stefar og sine stesøsken, og begynt å komme inn i en slags rutine. Bok nummer to veksler også mye mellom virkelighet og drømmeuniverset, men denne gangen fokuseres det mer på om det som skjer i drømmene våre kan påvirke virkeligheten.

Drømmeuniverset
Liv fortsetter å være bevisst når hun drømmer, og besøker andre menneskers drømmer hver natt. Dette tærer på nattesøvnen, og hver morgen våkner hun alt annet enn uthvilt. Heldigvis har Liv funnet en metode for å skjule søvnmangelen sin. Hver morgen tar hun en varm dusj, kaster kaldt vann i ansiktet og drikker en firedobbel espresso. Liv tilbringer drømmene sine med kjæresten sin Henry, men i den siste tiden har hun følt at noen følger etter henne og observerer henne når hun drømmer. Hun hører lyder når hun beveger seg i drømmekorridorene hvor hun og Henry møtes, og etter hvert blir hun oppmerksom på merkelige Senator Død.

Basic CMYK

Går i søvne
I bok nummer to er Mia, Livs lillesøster, mer i fokus enn i første bok. Mia har begynt å gå i søvne, og Liv blir etter hvert bekymret for at dette ikke er tilfeldig. Kan det være at det er noe eller noen som påvirker Mia? Liv kjenner bare til et knippe mennesker som kan snike seg inn i andres drømmer akkurat slik som henne. Dette er en guttegjeng vi ble introdusert for i forrige bok som Henry og stebroren hennes Grayson er en del av, samt Annabel som Liv bare har møtt i drømmene sine. Kan det være at en av dem tvinger Mia til å gå i søvne?

Kjærlighetsproblemer
Liv er overbevist om at kjæresten hennes skjuler noe for henne. Selv om Liv vil stole på Henry er hun redd for å bli såret. Hun har aldri vært hjemme hos ham, og de fleste opplysningene om livet hans har hun fått gjennom skolens populære sladreblogg. Bloggen drives av en person som kaller seg Secrecy som publiserer ulike rykter om elevene som går på skolen. Når Secrecy plutselig begynner å dele Livs største hemmeligheter med alle hennes skolekamerater begynner Liv å lure. Hvordan kan Secrecy vite Livs hemmeligheter? Det er jo bare Henry og lillesøsteren Mia som vet alt om henne. Kan det hende at Henry faktisk er Secrecy – og at han har lagt ut informasjon om seg selv for å få bort mistanken fra seg selv?

Liv som hovedperson
Forfatter Kerstin Gier har gjort en god jobb med å forme hovedpersonen i Silber-serien. Liv Silber er nemlig en jente man som leser kjenner seg godt igjen i. Hun er beskyttende overfor dem hun er glad i, noe man ser allerede i begynnelsen av boken når hun besøker drømmen til en tannlege hennes elskede au pair er betatt av bare for å finne ut om han liker henne tilbake. Hun er i tillegg morsom og tøff, men samtidig usikker og søkende. Boken inneholder også mange morsomme sekvenser, og noen ganger føler leseren seg like flau og pinlig berørt som hovedpersonen selv.

Silber: Drømmenes andre bok anbefales hvis man liker spennende ungdomsromaner om temaer som vennskap, kjærlighet og magi. For å få mest mulig ut av boken bør du starte med Silber: Drømmenes første bok.