Av: SiriJT Anbefalinger 31. mars 2017

Fanget i reality-TV

Faren til Jackie oppdager at han har en hjernesvulst. For å sikre familien sin økonomisk, bestemmer han seg for å gjøre noe drastisk. Han auksjonerer livet sitt bort på eBay.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid

Life in a Fishbowl
 av Len Vlahos handler om den lille familien til femten år gamle Jackie. Allerede på side to får leseren være flue på veggen når Jared, faren til Jackie, er hos doktoren og får vite at han har en hjernesvulst. Etter å ha lest i avisen om en mann som har solgt alle eiendelene sine på nettet etter en skilsmisse, får Jared en idé: Han vil auksjonere bort livet sitt til høystbydende. På den måten kan han sikre familien sin økonomisk, og gi dem det livet han så gjerne skulle gitt dem mens han var i live.

This isn’t real life. Nothing on TV is real life. It is fiction. The only part of this that’s true is that my dad is dying, and that he is – that we are -being robbed of our privacy and dignity.

LifeInAFishbowl

Reality-tv
En pengegrisk tv-produsent kommer over annonsen ved en tilfeldighet, og bestemmer seg for å utnytte situasjonen ved å gjøre familiens triste livssituasjon om til et tv-konsept. Alt som skjer i husholdet blir nå filmet, og kan ende opp på tv-programmet som har fått navnet Life and Death. ANT, nettverket som har kjøpt faren til Jackie, fikser og trikser slik at deres hverdagsliv blir til god tv. Det familien sier og gjør blir klippet slik at det blir til dramatiske scener i programmet.

Kampen mot tv-programmet
Jackie er lei. Hun blir veldig frustrert over faren sin, som selger livet sitt uten å snakke med familien sin først. Hun er nå med på et tv-program mot sin vilje, og prøver iherdig å finne ut av hvordan hun kan unngå alle kameraene og tv-crewet. Jackie bestemmer seg for å lage sin egen YouTube-kanal hvor hun legger ut videoer og forteller om sin opplevelse av programmet. Der deler hun sannheten om hvordan ANT redigerer og manipulerer. Selv om Jackies stille motstandskamp blir oppdaget og slått ned på, skildrer forfatteren hvordan internett kan skape debatt og samhold. Youtube-kanalen blir en hit, og illustrerer hvordan mennesker kan skape samhold selv om de sitter bak hver sin dataskjerm.

Humoristisk historie
Len Vlahos har skrevet en humoristisk historie om familie, sykdom og mediamanipulasjon. Historien er fortalt i tredjeperson, og gir leseren et innblikk i hva både Jackie og faren hennes tenker og føler. Forfatteren har til og med gitt liv til svulsten som lever inne i hodet til Jared. Man får også følge flere av karakterene som ser tv-showet, som for eksempel en nonne, en gamer og en millionær. Life in a Fishbowl blir en kommentar til hvordan reality-tv lages og til dem som ser på uten å tenke på at programmene ikke nødvendigvis viser virkeligheten.

NB: Boken finnes så langt bare på engelsk.