Av: Katrine Judit Urke Tema 16. juni 2014

Hvor farlig kan det være å stoppe opp og se på seg selv?

Ida Hegazi Høyers Ut handler om en ikke navngitt kvinne som lever det perfekte middelklasseliv, med hus, mann, barn og venner. Men plutselig er det som om hovedpersonen våkner og blir utilpass.

Ida Hegazi Høyer UtHun er egentlig utdannet ernæringsfysiolog, men har over flere år blitt værende i sin trygge jobb som pleier for sterkt funksjonshemmede. Hun eier et hus sammen med ektemannen Andreas som jobber med veldedighet, og sammen har de åtteåringen Emil. Hver torsdag har ekteparet parkveld, og hver søndag drar hele familien på utflukt. Så skjer det noe.

Noe som siver inn i huset
Romanen starter idet hovedpersonen merker at det er noe galt. Det er noe som siver inn i huset, noe som gjør at hun mister entusiasmen for vanlige gjøremål. Andreas’ for-godt-til-å-være-sant-snillhet frastøter henne. Hun innser at Emil er bortskjemt. På jobben begynner hun å fundere over om det egentlig er noen vits i å ta vare på brukerne, hun stiller spørsmål ved deres funksjon. Den sterkest pleietrengende er Hugo: «Hjernen hans stagnerte på grunn av et virus i spedbarnsalderen, så uansett hvor gammel Hugo blir, blir han aldri eldre enn tre måneder.» Hovedpersonen bestemmer seg for å gjøre Hugo om til et prosjekt. Hun skal få ham til å stå oppreist og gå, og hun skal ta ham med på byens eneste fjell, Kjærlighetsfjellet. Metoden hun omsider lykkes med viser seg å være en helt annen enn hun hadde trodd.

Ida Hegazi Høyer Ut innside av bokperm

Innsiden av bokpermene inneholder fotografier av den typiske middelklassefesten. Foto: Ivan Tostrup.

Ærlighet og galskap
Det er farlig å stoppe opp og se på seg selv. Hovedpersonen utagerer blant annet med utroskap og en konfrontasjon av en pårørende til en av brukerne på pleiehjemmet. Og overfor en annen bruker bidrar hun til aktiv dødshjelp og seksuelle tjenester. Ekteskapet er iferd med å skrante. Men når hun gir Andreas en sjanse til å forstå hva hun behøver, at hun trenger ærlighet og litt galskap, blir det bedre mellom Andreas og henne:

Ut gjør sterkt inntrykk. Det er lett å kjenne seg igjen i det å være utilpass i det som egentlig er det perfekte liv.

«Han er ikke like fremmed lenger. Kanskje har han aldri vært fremmed, eller kanskje har han alltid vært det, men det virker varmere nå, hjemmet vårt. Jeg føler jeg kan puste, på et vis. Jeg føler jeg kan få til hva som helst, nesten.»

Middelklasselivet på kornet
Ut
gjør inntrykk. Det er lett å kjenne seg igjen i det å være utilpass i det som egentlig er det perfekte liv. Det kreves av oss at vi lever perfekte liv der vi passer inn og ikke er til bry. Samtidig kreves det av oss at vi alle sammen skal være så veldig individer. Høyer skriver fram dette paradokset på ypperlig vis. Også språket begeistrer. Teksten er symbolrik og språket har på én måte mye motstand, men samtidig har det en god og nesten muntlig flyt. Ut er en innsiktsfull roman som tar middelklasselivet på kornet og fortjener å komme ut til flere lesere.

Ida Hegazi Høyer debuterte i 2012 med romanen Under verden. Den høstet gode kritikker, ble nevnt som favoritt til Tarjei Vesaas’ debutantpris og ble langlista til P2-lytternes romanpris. Ut (2013) er Høyers andre roman.