Av: SiriJT Anbefalinger 28. april 2017

Ikke stol på noen

Mae er datteren til en kjent psykiater som jobber på et psykiatrisk sykehus for velstående ungdom. Hun har hele livet trodd at hun bor der fordi faren jobber der, men etter en merkelig telefonsamtale går det opp for henne at hun er der på lik linje med de andre pasientene.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/Foto: Scholastic Children’s Books

I Sue Wallmans bok See how they lie møter vi Mae som bor på Hummingbird Creek sammen med moren sin, og faren som er psykiater på sykehuset. Det er et luksuriøst velværested hvor velstående tenåringer med psykiske problemer kan få den hjelpen de trenger. Sykehuset har alt en pasient kan ønske seg: spa, tennisbaner, svømmebasseng, harde treningsopplegg og kokker som lager den deiligste maten man kan tenke seg. Ungdommene blir dessuten skjermet fra verden, slipper å stresse over hverdagslige ting og har et team av leger, psykologer og lærere rundt seg til alle døgnets tider som passer på helsen deres.

9781407165387

En merkelig telefonsamtale
En dag mens resepsjonisten er borte et lite øyeblikk gjør Mae noe hun egentlig ikke får lov til: Hun svarer på en ringende telefon. Samtalen setter i gang en rekke hendelser som får Mae til å tenke på om alt virkelig er så bra på Hummingbird som hun trodde. Hun begynner å legge merke til overvåkingskameraer på de merkeligste steder, og begynner å tenke over rutinene på Hummingbird Creek. Hvorfor må alle gå med en klokke som måler deres helsesituasjon hele døgnet? Hvorfor må alle ta tabletter som kalles for multivitaminer? Er det egentlig multivitaminer hun og de andre ungdommene tar? Og hvorfor får hun og de andre innsatte ulike doser?

Sterke bånd
Mae knytter sterke bånd til de andre ungdommene. Flere av dem bor der på egenhånd, og derfor blir det naturlig at de ser på sine nærmeste venner som familie. Samtidig som Mae jobber med å pusle sammen de små bitene av informasjon hun har og prøver å finne ut sannheten om Hummingbird Creek og fortiden sin, prøver hun å finne ut av hvem av de andre pasientene hun kan stole på. Mae oppdager fort at det å stille spørsmål kan være farlig, og at hun må være forsiktig med hvem hun stoler på.

Inspirasjon fra eget liv
Sue Wallman har skrevet en spennede psykologisk thriller, og hun er inspirert av egne opplevelser. Engelske Wallman har, akkurat slik som hovedpersonen Mae, bodd på et sykehus i York der faren hennes jobbet som psykiater. Når man begynner å lese denne spennende historien, er det vanskelig å legge boken fra seg. Akkurat som Mae får leseren bare litt og litt informasjon om Hummigbird Creek, og jo lenger ut i historien man kommer jo mer nervepirrende blir det. Sue Wallman har tidligere skrevet ungdomsromanen Lying about last summer, og jeg gleder meg til å lese hennes neste bokprosjekt.

NB: Boken er så langt bare utgitt på engelsk.