Av: Caroline Seljestad Anbefalinger 20. november 2015

Jakten på et bedre liv…

Dette er en ordløs bok om å forlate sin familie for å finne et bedre liv for dem. Det gjør den ekstra relevant i disse dager.

Tekst og foto: Caroline Seljestad/Bokcover: Arthur A. Levine Books

Ankomsten eller The Arrival av Shaun Tan er en ordløs grafisk roman. Her brukes et universelt språk, nemlig ikke noe språk i det hele tatt. Bare dette er et fantastisk virkemiddel for selve handlingen.

Bilder uten ord

The Arrival er en fortelling om en familiefar som reiser fra sin kone og datter til et fremmed land i håp om å skape et bedre liv for dem. De vakre og uttrykksfulle illustrasjonene trenger heller ingen ord. Det holder med bildene. IllustrasjonenTheArrivale er kraftfulle og gir leseren følelsen av frustrasjon da mannen kommer frem til det fremmede landet. Hvordan er det å være flyktning? Hvordan er det å komme til et land og ikke kunne språket? Jeg lurer på hvordan det er å være i et land hvor alt er fremmed. Ikke bare språket, men maten, menneskene, bygningene. Hvordan er det å være på søken etter et bedre liv?

Symbolikk og tolkning

Familiefaren får endelig tilbud om å leie et rom. I dette rommet dukker det opp et lite merkelig dyr som virker snilt og hjelpsomt. Hvilken rolle spiller dyret? Boken er full av symbolikk og det er opp til leseren å tolke den. Mannens hjemby er avbildet med en drages hale slynget rundt seg. Hvorfor det? Hvilke assosiasjoner vekker det hos deg?

Fortellingen gir et stort rom for tolkning og hvis du tar deg tid til å se på bildene og forsøke å analysere dem, kan du finne din egen forklaring på de merkelige science fiction-aktige vesenene som forfatteren har med. Boka formidler mange følelser: ensomhet og det å være ubetydelig, følelsen av utilstrekkelighet og det å være maktesløs, men også kjærlighet og savn, og ikke minst lykken av å bli gjenforent. Fortellingen er alvorlig og til tider dyster, men man finner også humor i den, noe som er viktig i alvorlige situasjoner.

Fortellingen gir et stort rom for tolkning og hvis du tar deg tid til å se på bildene og forsøke å analysere dem, kan du finne din egen forklaring på de merkelige science fiction-aktige vesenene.

En universel roman

Shaun Tan er en australsk forfatter og illustratør. Han har gitt ut flere grafiske romaner og har vunnet Litteraturprisen til minne om Astrid Lindgren i 2011 for hans bidrag til barnelitteraturen. The Arrival, eller Ankomsten, som den heter på norsk, er den eneste boken jeg har lest av Tan. Jeg skal lese flere. The Arrival er en fortelling alle kan lese og forstå, uansett hvor du kommer fra og hvor gammel du er. Fortellingen vekket svært mange følelser i meg, spesielt siden verden nå er vitne til så mange mennesker på flukt og hvor hjerteskjærende det er. The Arrival er en vakker roman som gir deg håp om at selv om man befinner seg i en fortvilet situasjon, så kan det gå bra. Det er godt å bli minnet på.

Tans illustrasjoner må ses. Amazon gir deg anledning til å bla i deler av boka her.