Av: Åshild Svartis Månedens bok 6. mars 2012

Månedens bok – Adam Hiorths veg av Brit Bildøen

«I eit toroms husvære på Bislett, midt i hovudstaden, bur det ein sekstifire år gammal mann som har vigd det meste av livet sitt til miljøsaka. Det lange, skjeggete ansiktet til Jon Utskott er kjent for dei fleste, for det går knapt ei veke utan at han har eit lesarinnlegg på trykk, eller blir intervjua i aviser eller på tv om kor dårleg det står til med miljøet, og korleis vi bør leve for å rette opp dette»

Helst skulle denne omtalen vært holdt på perlende nynorsk, for å stå i stil med de delikate og smakfulle språklige sidene av Bildøens siste roman. Men samtidig er det også en flik av bokas ånd å bringe stoff videre etter en viss omsøm. – Det er mer enn lansen og vindmøllen på omslaget til denne boka som peker mot slektskapet til en annen skarpsindig og tapper ridder.

Miljøforkjemperens år er delt i to. Vinteren vies til studier og oppdatering, artikler og foredrag, men på selveste17.mai triller han høytidelig avgårde fra «rautande plasttrompetar» og inn i det lysegrønne med veltrimma oppakning. Jon Utskotts sommerlige sykkeltur og misjonsferd til dalstrøka innafor og over til vestlandet får i sin niogtyvende sesong en ekstra deltager. Miljøsaka har fått ny oppsving og Utskott overtales av den unge dokumentarfilmskaperen Adam Hiorth om å la denne sjeldsynte ferden foreviges, i møtet med tilhengere, mens han snakker sine motstandere til rette, i oppoverbakker og unnabakker og i teltåpningen bokstavelig talt.

Betingelsen for dette er at tanken om følgebil forkastes og at unge Hiorth saler opp sitt eget miljøvennlige framkomstmiddel. Dermed er det duket for roadmovie med eventyr og strabaser og erfaringer av ymse slag underveis, inkludert regelrett juling. Det er ikke for ingenting det heter miljøkamp. Forholdet mellom den utrettelige naturverneren og den noe mer ubefestede ungdommen tegner en egen kurve. Den første tidens gjensidige og avmålte forutinntatthet glir ganske snart over i respektfull nysgjerrighet og omtanke etter hvert som opplevelsene sveiser dem sammen til et solid skjebnefelleskap.

Miljøroman, sykkelroman, pikareskroman, dannelsesroman, odyssé; denne utgivelsen har allerede rukket å bli dekorert med mange etiketter. Først og fremst er dette fornøyelige saker, men forfatterens lekne framstilling og all situasjonskomikken står ikke i veien for det jordnære alvoret, den røde tråden gjennom det hele. At varsellampene lyser for denne klodens tilstand, og at vi ser det. Kanskje finnes redninga i den grenseløse fantasien.

Om forfatteren:
Brit Bildøen (1962) er en svært allsidig og vidsynt forfatter og formidler med en hel rekke dikt, barnebøker, romaner, essays og gjendiktninger i katalogen sin. Hun er utdannet bibliotekar, har studert sosiologi og gått på skrivekunstakademiet i Hordaland. Debuten kom i 1991 med diktsamlinga Bilde av menn og i disse dager lanseres hennes oversettelse av Patti Smiths Just Kids.

Don Quijote
av Cervantes. Pluss for den oversatte utgaven fra 2002 er et innledende essay av Ben Okri.

Framtidsfrø: spirer til en bedre verden (2011) Inspirerende lesning og praktiske tanker innen forskjellige fag og områder i samfunnet fra trettitre bidragsytere.