Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig
Av: Katrine Judit Urke Månedens bok 30. september 2013

Månedens bok: Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig av Kim Hiorthøy

Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig er en samling kortprosa og kullstifttegninger. Første tegning, som er plassert før tittelbladet, er symptomatisk for resten av boka. Bildet viser to vesener ved et bord. Til venstre en menneskeskikkelse med hundehode kledd i en lys dress, til høyre en mann med sort genser. Hunden er morsk i ansiktsuttrykk og kroppsholdning. Han ser ut av bildet, røykende på en sigarett. Mannen med i den sorte genseren sitter med hodet i hendene. Han har en tydelig skygge over og rundt seg.

En morgen, rett etter frokost, ringte det på. Jeg gikk mot døren for å åpne, men så begynte jeg å nøle. Det ringte på noen ganger til, så sluttet det. Jeg rørte meg ikke. Først etter omtrent en halvtime åpnet jeg døren, og da var det ingen der.

Lys og skygge

Tekstene og tegningene i Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig er stort sett dobbeltbunnede i det at de er mørke og lyse på samme tid. De tar for seg det hverdagslige, men med en absurd eller sår vri, noen ganger begge deler samtidig. Jeg pleier ytterst sjelden å le av tekster, altså le høyt og lenge, men flere av Kim Hiorthøys tekster fikk meg til å gjøre nettopp det. Men samtidig slår de meg i magen.

Stor tittel, liten bok, stort innhold

Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig er en bitteliten bok (selv om den har veldig lang tittel). Jeg tror jeg brukte cirka én time på å lese denne. Det er så herlig å få så store opplevelser og overraskelser ut av fysisk små bøker. Det irriterer meg litt at Kim Hiorthøy ikke har skrevet flere bøker. Men vi har vel ikke annet valg enn å respektere slike multikunstnere, at de vil gjøre annet enn å skrive.

Om forfatteren

Kim Hiorthøy er kanskje mest kjent som musiker, billedkunstner og illustratør, blant annet i Erlend Loes Kurt-bøker.

Disse bøkene innehar litt av den samme humoren, absurditeten og sårheten som jeg satte pris på i Du kan ikke svikte din beste venn og bli god til å synge samtidig: