Av: SiriJT Anbefalinger 13. juni 2017

Ny science fiction-serie

Scott Westerfelds nye science fiction-bok handler om en ting: overlevelse.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/ Foto: Scholastic

Mystisk flystyrt
Horizon-seriens første bok begynner med at et fly som er på vei til Japan styrter. Det skjer noe som gjør at overdelen av flyet blir revet av, og flyet styrter i en jungel. De eneste overlevende er en gruppe på åtte ungdommer. Noen av dem er amerikanske tenåringer som var på vei til Japan for å konkurrere i en robotkonkurranse, mens resten er japanske barn som er på vei tilbake til hjemlandet. Alle de voksne som befant seg i flyet er forsvunnet, og ungdommene går ut ifra at de er døde, selv om de ikke har sett noen døde kropper. Sammen blir ungdommene nødt til å krysse språkbarrierene og finne en måte de kan overleve lengst mulig på.

There’s a rule about how people die:
Two minutes without oxygen.
Two days without water.
Two weeks without food.

Uten mat og drikke
Det er et norsk ordtak som sier «uten mat og drikke duger helten ikke», men i virkeligheten fører mat- og drikkemangel over lengre tid til døden. Ungdommene som er fanget i jungelen er klar over dette, og de forstår at de er nødt til å finne mat. Når de leter etter mat og vann begynner uvanlige ting å skje, og det går opp for dem at de har havnet på et livsfarlig sted.

Uforklarlige omstendigheter
HORIZON-small

Men hvor er de egentlig? Med en gang jeg hørte at flyet styrtet i en jungel ble jeg forvirret. Når man skal fly mellom Amerika og Japan, flyr man som regel over Alaska, Canada og Arktis. Disse stedene har et kjøligere klima, og jeg kunne ikke forstå hvordan de havnet i en jungel. Er de på en annen planet?  Uansett hvor de er, så har de havnet på et sted hvor det er farer på alle kanter. De møter fugler med farlige nebb, kjøttetende planter og forstår fort at her er det noe som ikke stemmer. Ungdommene lærer kjapt at de må samarbeide for å overleve.

Holder på spenningen
Til tross for at jeg satt med mange spørsmål om hvor ungdommene befant seg geografisk, ble jeg fort sugd inn i handlingen. Bokens handling minner litt om tv-serien Lost, hvor et fly styrter på en mystisk øde øy. Spenningsnivået er på lik linje med dystopiserien til Sigbjørn Mostue I morgen er alt mørkt, selv om man i Mostues bøker får mer informasjon om farene hovedpersonene står ovenfor. Til nå har jeg lært lite om hvor det styrtede flyet befinner seg, hvem som er fienden og om det er håp om å komme seg tilbake til sivilisasjonen – og jeg gleder meg allerede til å lese fortsettelsen.

Ny serie
Scott Westerfeld har skrevet den første boken i Horizon-serien, mens de seks neste bøkene vil bli skrevet av andre forfattere. Bok nummer to som kommer ut til høsten blir skrevet av Jennifer A. Nielsen, men det er enda ikke blitt annonsert hvem de neste forfatterne er. Det blir spennende å se om de forskjellige forfatterne greier å gjøre historien like nervepirrende som den var i bok nummer én, og om de klarer å beholde sin unike stemme selv om de er del av et større bok-prosjekt. Én ting er sikkert: bare den sterkeste overlever.

NB: Boken finnes så langt bare på engelsk.