Av: SiriJT Anbefalinger 2. september 2016

Overvåkeren

La deg bli trollbundet av Rainbow Rowells historie!

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/Foto: Barnes & Noble

Attatchments handler om 28 år gamle Lincoln O’Neill. Han bor hjemme hos moren sin i Nebraska, liker å spille dataspillet Dungeons & Dragons og jobber i it-avdelingen i en middels kjent avis. Jobben hans går ut på å overvåke epostutvekslinger mellom medarbeidere i avisen, og rapportere det hvis noen misbruker tjenesten til å skrive upassende meldinger til hverandre. Da han kommer over upassende epostutvekslinger mellom to skribenter, Jennifer og Beth, greier han ikke melde det inn fordi de skriver så morsomt. Plutselig blir Lincolns Attachments+US+Hardcover+hireshøydepunkt på jobb å lese mailvekslingen mellom de to venninnene, og etter en kort stund merker Lincoln at han begynner å få følelser for en av jentene.

Ville du dratt på date med en fyr som har spionert på deg gjennom dine private eposter?

Kommunikasjon i «gamle dager»

Attachments bringer leseren tilbake til 90-tallet, og viser hvordan det var å kommunisere med hverandre ved hjelp av den tidens mest moderne oppfinnelse, nemlig epost. Handlingen er lagt til en tid hvor det var vanlig å sende hverandre lange, detaljerte eposter med oppdateringer fra hverandres liv. Det var ikke uvanlig å bli overvåket på jobbmailen, og det fantes faktisk lignende yrker som Lincolns i store selskaper i Amerika. Beth og Jennifer nevner i epostene sine at de er klar over at de blir overvåket av dataavdelingen, og at de burde slutte å bruke ulike ord som ofte blir fanget opp av programmet. De greier ikke ta det seriøst at det faktisk sitter noen og leser igjennom hver eneste epost som sendes ved hjelp av selskapets server. Derfor fortsetter de å sende hverandre festlige eposter hvor de diskuterer forskjellige deler av sine private, personlige liv.

Lincolns dilemma

Etter å ha overvåket samtalene mellom Beth og Jennifer en stund, innser Lincoln at det blir dagens høydepunkt å lese epostutvekslingen mellom jentene, og etter hvert går det også opp for Lincoln at han begynner å få følelser for Beth. Men hvordan skal han bli kjent med henne etter å ha brukt flere timer på å overvåke hennes personlige samtaler? Kan han bli kjent med henne uten å si det? «Alles» drøm er jo at noen blir forelsket i personligheten deres – men ville du dratt på date med en fyr som har spionert på deg gjennom dine private eposter?

Attachments bringer leseren tilbake til 90-tallet, og viser hvordan det var å kommunisere med hverandre ved hjelp av den tidens mest moderne oppfinnelse, nemlig epost.

Sjarmerende skrevet

Boken er sjarmerende, og detaljert skrevet. Den veksler mellom å fortelle historien fra Lincolns perspektiv, og gjennom epostutveksling mellom Jennifer og Beth. Dette gjør boken mer livlig og gir de forskjellige karakterene dybde. Leseren blir, akkurat som Lincoln, veldig fasinert av den morsomme og personlige mailutvekslingen til Jennifer og Beth. Denne fasinasjonen gjør det enklere å sympatisere med Lincolns overvåking. Boken handler om det å forelske seg på en upassende måte og det å finne seg selv.

Likte du bøker som Eleanor & Park av Rainbow Rowell, Faen ta skjebnen av John Green og Bare i Brooklyn av Una LaMarche, bør også denne ligge på nattbordet ditt. NB: Boken finnes for øyeblikket bare utgitt på engelsk.