Av: SiriJT Anbefalinger 9. juni 2017

To store hemmeligheter

Et vakkert og ærlig vennskap oppstår mellom to gutter når de finner ut at de har mer til felles enn de trodde.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/ Foto: Cappelen Damm

Vil bare passe inn
Kunsten å være normal
av Lisa Williamson handler om to gutter som ønsker å passe inn på Eden Park videregående skole. David Piper har vært klar over at han er annerledes enn andre mennesker lenge. Da han var åtte år greide han å sette ord på det han følte for første gang, og forsto at han egentlig var en jente på innsiden. Nå er han fjorten år, og ønsket om å være en jente står fremdeles like sentralt i livet hans. David drømmer om å være en normal tenåring som passer inn i miljøet rundt seg, og fantaserer om en mobbefri hverdag uten å bli kalt «freak» eller «freakshow».

En ettermiddag da jeg var åtte år, ble klassen min bedt om å skrive ned hva vi ville bli når vi ble store (…) Det var dette jeg skrev: «Jeg vil bli jente

Samtidig som leseren følger David gjennom skolehverdagen, blir femten år gamle Leo Denten introdusert. Han er ny på skolen, og det går mange rykter blant de andre elevene om hvorfor han har byttet skole. Leo har ett mål: Han vil bli ferdig med året uten å trekke til seg så mye oppmerksomhet. Han holder seg borte fra de andre elevene så godt det lar seg gjøre, og vil ikke slippe noen inn på seg. Det ingen vet er at han går og bærer på en stor hemmelighet.

Den vanskelige samtalen
Boken begynner akkurat når sommerferien slutter, og David har enda ikke kommet gjennom det viktigste av alle sommerferiemålene sine, nemlig å «fortelle det til mamma og pappa». Han vet at tiden er knapp, og hvis han vil bytte kjønn så må han fortelle dem det raskt før kroppen hans forandrer seg altfor mye. Leo har også en vanskelig samtale han må igjennom. Han vil ha mer informasjon om faren sin, som forsvant da han var liten. Hver gang han spør moren sin om dette svarer hun unnvikende eller blir sur. Leo er fast bestemt på at han vil møte faren sin, og prøver å finne en måte å gjøre dette på.

Slåsskamp
9788202530471En dag finner skolens største bølle Davids personlige notatbok. Sidene er fylt med bilder, undersøkelser og mål av Davids kropp. Boken er også blitt brukt som en dagbok hvor han har notert ned hemmeligheter som hvilke gutter han er forelsket i og dype følelser. Når mobberen begynner å lese høyt fra boken griper Leo inn, og det ender i slåsskamp. Alle tre parter blir dømt til å sitte igjen, og det er her et vennskap utvikler seg mellom Leo og David.

Forskjellig bakgrunn
Leo og David er to veldig forskjellige gutter. Leo er oppvokst i et fattigere område av byen, mens David bor i et middelklasseområde sammen med foreldrene sine og lillesøsteren sin. Fra skildringer om Leos hverdag når han er hjemme får leseren et innblikk i at han ikke alltid har det så lett. Hans mor tilbringer mye tid på den lokale bingoen og puben, og skifter ofte kjæreste. I begynnelsen av boken har hennes nye kjæreste Spike begynt å tilbringe all sin tid i den lille leiligheten deres, og moren oppfører seg som en forelsket tenåring. Leo og hans tvillingsøster har en annen far enn deres syv år gamle lillesøster, og det er ofte lite mat i leiligheten. Til tross for deres ulike bakgrunner, føler David at han kan relatere seg til Leo, og mot slutten av boken utveksler guttene hemmeligheter.

En viktig bok
Lisa Williamson har skrevet en viktig bok som tar opp emner som mobbing, annerledeshet og transkjønnhet.  Hun veksler mellom å la Leo og David fortelle historien fra hver sin synsvinkel, og skriver en rørende historie om hvordan det er å være født i feil kropp. Jeg ble veldig glad i skrivestilen til Williamson, og likte hvordan hun lot Leos hemmelighet bli fortalt til leseren en god stund ut i handlingen. Bokens handling fanger deg fort, og dette er en type bok som jeg ikke klarte å legge fra meg før jeg ble ferdig.

Denne boken passer for deg som likte Jenta fra Mars og If I Was Your Girl.