Av: SiriJT Anbefalinger 5. mai 2017

Under overflaten

Mira ser noe hun ikke skulle se.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/Foto: Philomel Books

I Skyscraping av Cordelia Jensen får man innblikk i en amerikansk families løgner, svik og hemmeligheter. Mira, som er klar for å begynne på siste året på videregående, overrasker faren sin sammen med det som viser seg å være farens elsker. Hennes verden går i oppløsning da hun ser dette, og Mira får problemer med å akseptere sannheten om farens legning. Som om ikke det er nok å takle for en syttenåring, får hun vite at foreldrene har hatt et åpent ekteskap lenge og at faren er HIV-positiv. Det å ha HIV eller AIDS på 90-tallet, som bokens handling utspiller seg i, var mye vanskeligere enn å ha sykdommen i dag. Det var mindre allmennkunnskap om sykdommen, og mye skam og frykt knyttet til det å være smittet.

Etter at Mira finner ut at faren er homofil blir forholdet mellom dem anstrengt.

Forholdet til faren
Etter at Mira finner ut at faren er homofil blir forholdet mellom dem anstrengt. Hun er skuffet og sint på ham fordi han har løyet om legningen sin og har vanskeligheter for å forstå hvordan en som er far biologisk også kan være homofil. Når det kommer frem i boken at han har skjult at han er HIV-positiv for Mira og søsteren i flere år, innser Mira at hun er nødt til å ta et valg. Hun har muligheten til å tilgi ham for løgnene og være der for ham, eller fortsette å være sur på ham og ignorere ham.

Et innblikk i New York på 90-tallet
Bokens handling utspiller seg i New York mellom høsten 1993 og sommeren 1994. Her er mange detaljerte beskrivelser av New York, og mye snakk om byens fantastiske silhuett. Teksten har også mange referanser til det som var populært på 90-tallet, som den populære kinofilmen Forrest Gump, det nye kaffestedet Starbucks og den nye hjemmesiden AOL. Alle beskrivelsene gjør at man som leser føler at man er i New York med Mira på 90-tallet.

9780803739260_NearlyGone_JKT.indd

Frie vers
Boken er skrevet i fri verse-form, det blir nesten som å lese dikt. Dette gjør den lettlest, til tross for sine 300 sider. Det gjør også at den sterke handlingen påvirker leserens følelser enda mer. Debutanten Cordelia Jensen har skrevet en gripende historie om forholdet mellom far og datter, og i etterordet forteller Cordelia at historien er basert på egne erfaringer. Dette er en bok for deg som vil prøve å lese noe nytt, er glad i poesi eller vil ha en bok som er skrevet på en utradisjonell måte. Boken kan også være fin å lese for dem som liker skrivestilen til Sarah Crossan (les vår omtale av Én her).

NB: Denne boken er så langt bare utgitt på engelsk.