Av: Victor Josefsen Anmeldelser 8. april 2012

Jesus er tilbake! / Plateanmeldelse: dEUS – «Keep You Close»

Jesus er tilbake, henger rundt med venner og briefer med skateboard skillsa sine i dEUS siste video «Ghost». Alt er fryd og gammen helt til ting etter hvert går over styr..
Tekst: Victor Josefsen

Låta «Ghost» er henta fra albumet «Keep You Close», et album som så å si ble helt oversett her på bjerget da det det kom i fjor. Tror faktisk jeg er den eneste som har anmeldt skiva, merkelige greier, for dEUS anno 2011 (og 2012 for den saks skyld) har oppdrift og temperatur som aldri før.

Plateanmeldelse: dEUS – «Keep You Close»

dEUS

«Keep You Close» (2011)

PIAS / VME

5

Belgiske dEUS har bestemt seg for å roe seg ned, i 2011. «Keep You Close» er rene motsatsen til in-your-face-albumet «Vagrant Point » (2009), varm og lyrisk som det er. dEUS debuterte med «Worst Case Scenario» allerede i ’94. Da ble de hyllet side om side med Pavement, Dinosaur Jr., The Posies mfl. av datidens kred-indierockere. Flere av nittitallsfarerne har gjort bejubla comeback. dEUS har derimot gitt ut skiver jevnt og trutt siden starten, med et opphold fra ’99 til 2006. Stayerevne, altså. Musikalsk var de aldri et typisk indie-støyband, de var mer avant, kunsterisk, eller arty farty om du vil. Men på for eksempel 2006 albumet «Pocket Revolution» er låtene mer striglet uten at kvaliteten er forringet av den grunn. Det er altså ikke uten grunn at dEUS alltid har hatt mange die-hard fans, og om våren i år spilte dEUS utsolgte konserter i London. Fansen vil heller ikke bli skuffet over «Keep Your Close». Skiva er forførende stemningsfull, men aldri søvndyssende boring. Det er flust av dynamikk på skiva, og uttrykket er latent og intens på samme tid. Og nettopp de to motpolene gjør at dEUS anno 2011 har oppdrift og temperatur som aldri før.

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserr og noter i Deichmans katalog