Av: Nikolaj Blegvad Anmeldelser 10. august 2012

Ane Brun på Øyafestivalen

En alvorlig, men rørende og poetisk oplevelse med Ane Bruns nærværende optræden.
Tekst & foto: Nikolaj Jonas Blegvad

Da de første toner er slået an til indledningen af «These Days» fra Ane Bruns seneste album «It All Starts With One», er hele bandet ved deres pladser, og hovedpersonen går målrettet ind på scenen til stor applaus fra publikum foran Enga-scenen. Iklædt en lys dragt med hætte griber hun mikrofonen og de fremmødtes opmærksomhed med sin klare stemme og alvorlige øjne. «Like an animal you coiled your darkness around me. You spelled your name in charcoal all over my body», synger hun.

Hendes ofte mørke og til tider triste lyrik kommer til udtryk med hendes søde og smukke stemme, der bæres frem af kor og strygere understøttet af listende og følsomme whiskers-slag fra trommeslageren. Det er denne underspillede sarthed, der kendetegner den erfarne norske sangerinde og hendes særlige univers af poetisk melankoli og alvor. Hun har meget på hjerte og henter sine historier frem fra både hverdagene og drømmene, som i det næste nummer «One», hvor hun til den cabaret-agtige musik med dybe cellotoner og frembrusende trommer løfter armen i vejret og med knyttet næve synger «Anger from fear. Poetry from heartbeats. Revolution from dreams.»

Den revolutionære drømmer Ane Brun danser rundt på scenen mellem versene, og med siden til scenekanten smiler hun skævt og fortsætter sin dansende færd. Efterhånden som hendes optræden tager flere former, henter hun den akustiske guitar frem og slår an til sangen «Worship», som på albummet synges i en flot duet med den svenske José González. På Øyafestivalens største scene kunne man godt have savnet den mandlige medsanger, men Ane Bruns egen stil og stemme er så meget i sig selv, at man næsten ikke kan tillade sig at ønske mere.

Øyarepertoiret rummede en del numre fra hendes seneste album, og med sin fantastiske stemme og et musikalsk nærvær, der åbnede op for hendes drømmeagtige univers, spillede Ane Brun sig godt igennem koncerten på dette års Øyafestival. Klangen fra hendes stemme er så ren, og når man oplever denne klarhed, som til koncerten i går, så er det uden tvivl her, at Ane Brun er bedst.

Du kan LÅNE musikk av Ane Brun på DeichmanMusikkavdelingen

Anmeldelsen er fra GAFFA.dk og publiceret her: Ane Brun, Øyafestivalen 2012