Av: Thor Arne Sæterholen Anmeldelser 10. august 2012

Øya 2012 – St. Vincent

I år skulle jeg endelig få oppleve Björk på scenen. Torsdagspasset på Øya var forlengst innkjøpt. Men siden jeg ikke hadde noe forhold til de andre artistene som skulle opptre denne dagen, bestemte jeg meg for å gjøre litt lytte-research på forhånd. Jeg jobber jo tross alt i en av Norges største musikksamlinger (Deichman!), så jeg lånte med meg en bunke med CD’er hjem: John Maus? Nope – ikke helt min greie. The Afghan Wigs? De burde jeg strengt tatt fått med meg den gangen de kom – nå syntes jeg det virket litt kjedelig. St. Vincent? Snåle greier. Rock eller kunst eller begge deler? Intellektuell damepop eller moderne technopunk? Sakte men sikkert ble jeg sugd inn av denne særegne musikken.

Det første jeg tenkte når St. Vincent, eller Annie Clark som hun egentlig heter, entra scenen på Øya, var «Wow, det er hun som spiller gitar også!» Jeg hadde av en eller annen grunn (sikkert sjåvinistisk) trodd at hun hadde med seg en mannlig gitarist. Gitaren til St. Vincent er helt sentral i musikken hennes, like mye som vokalen. Den er energisk, høylydt og tung, med en slags synthbass-fusslyd – en elektronisk Hendrix på syre (vel … enda mer syre!). Og hun gjør rimelig kompliserte rytmiske figurer på gitaren samtidig som hun synger – noe som ikke kan være helt enkelt å få til.

Konserten starter med «Marrow» (H-E-L-P me) fra hennes andre skive «Actor». Det er tøft. Det er jævlig tøft, og jeg må nærmere. Den tynne damen med gitar beveger seg trippende og spastisk på scenen. De sorte krøllene faller ned i ansiktet og får meg til å tenke på Marc Bolan. Hun har en utvilsom «star quality» – en selvbevisst utstråling blandet med pønkete aggresjon og desperat hudløshet: «Best find a surgeon // Come cut me open», synger hun i «Surgeon» fra sisteskiva «Strange Mercy». Det siste jeg tenker etter tre intense kvarter med St. Vincent er at jeg må se denne dama igjen. Snart.

Og Björk? Vel. Jeg tok kvelden ganske tidlig. Jeg hadde allerede fått mitt høydepunkt.