Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Anmeldelser 15. desember 2012

Plateanmeldelse: Charlotte Gainsbourg – «IRM»

 

Charlotte Gainsbourg

 

<«IRM» (2009)

 

<Warner

 

5

 

Charlotte Gainsbourg har mange beundrere, som for eksempel den fine norske elektronika-jenteduoen Mmm. Charlotte Gainsbourg, som også medvirker i Lars von Triers Melancholia, mottok prisen i Cannes som beste kvinnelige skuespiller i 2009 for sin innsats i Antichrist, av samme regissør. I Antichrist klippet hun av seg sin egen klitoris. Og med platetittelen «IRM» (MR-scanning) henviser hun til behandlingen av sin egen hjerneblødning, som hun pådro seg for noen år siden. Charlotte Gainsbourg er med andre ord ikke en endimensjonal utøver, og er på ingen måte redd for å dykke ned i sine mørke sider. På «IRM» samarbeider hun med Beck, og de to framfører nydelig, ofte minimalistisk, pop, med finurlige krumspring. Når de får opp dampen, rocker det som om det skulle vært PJ Harvey som var avsender. «IRM» er blitt forførende og dramatisk på typisk fransk og spennende manér.

 

 

Anmeldelsen er tidligere publisert i Vixen Magazine (2010).

 

 

Sjekk også: Chansonnier Serge Gainsbourg

 

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker og noter i Deichmans katalog

 

Én kommentar til “Plateanmeldelse: Charlotte Gainsbourg – «IRM»”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 62 andre abonnenter