Av: Thor Arne Sæterholen Anmeldelser 18. desember 2012

Årets 10 beste album med Paal Nilssen-Love!

(utarbeidet av de frie jazzhoder Stian B. Hope & Thor Arne Sæterholen)

Paal Nilssen-Love, trommeslager og jazzmusiker, er med på over 20 album gitt ut i 2012. Mange er spilt inn live, og her snakker vi frijazz av det ofte hardtslående slaget. Som dere ser av lista, deltar Paal i en rekke band og konstellasjoner, med musikere fra Sverige, Nederland, USA, Etiopia (og flere). Mannen har antagelig over 200 reisedøgn i året, og ser ut til å være ustoppelig. Da Pat Metheny spilte med Paal på Molde jazzfestival i 2001, uttalte han begeistret at «Paal should be the president of Norway!» Selv om Paal har hatt et sterkt plateår, vil vi først og fremst anbefale å oppleve ham live.

1.       Double Tandem  –  Cement

Trioen Double Tandem består, i tillegg til Paal, av Ab Baars og Ken Vandermark på saksofoner og klarinetter. Dette er et liveopptak fra Cementen i Stavanger. De to blåserne spiller opp mot hverandre; drar hverandre i forskjellige retninger, med Paals trommer som et bakenforliggende uromoment. En svært dynamisk plate – fra det sart hviskende til det utblåsende energiske.

2.       Peter Brötzmann Chicago Tentet  –  Walk, love, sleep

Den tyske saksofonisten Peter Brötzmann har vært en levende legende siden han ga ut klassikeren «Machine gun» i 1968. I en alder av 71 hviler han ingenlunde på sine laurbær, og er kanskje mer produktiv i dag enn noensinne. Tentetten består av flere av verdens ledende frijazzmusikere, bl.a. amerikanerne Joe McPhee og Ken Vandermark, men også nordiske storheter som Mats Gustafsson, og selvfølgelig Paal. Dette er et liveopptak fra Wuppertal i Tyskland, og i tillegg til at bandet oppviser spektakulær musikalitet, er kvaliteten på opptaket så god at den yter ensemblet en viss rettferdighet.

3.       Ballister  –  Mechanisms

Trioen Ballister består av amerikanerne Fred Lonberg-Holm (cello) og Dave Rempis (saksofon), i tillegg til Paal (trommer). Dere som synes dette høres ut som en «hyggelig» besetning, får bare tro om igjen. Lonberg-Holm er cellisten fra helvete; en frijazzens Jimi Hendrix på sterk syre. Ikke for sarte sjeler, dette. «Take no prisoners!»

4.       Lean Left  –  Live at Café Oto

5.       Terrie Ex/Paal Nilssen-Love  –  Hurgu!

6.       Gustafsson/Nilssen-Love/Asmamaw  –  Baro 101