Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Anbefalinger 16. juli 2013

Roskilde 2013: Dead Can Dance er fortsatt relevante

03_deadcandance_050713

«Children of The Sun» er åpningslåta fra Dead Can Dance sitt stemningsrike comeback album Anastasis, og den innledet også konserten  på Arena Scene, Roskilde Festival, fredag 5. juli 2013.

Tekst: Victor Josefsen
Foto: Stian Schløsser Møller

Scenen er badet i grønnaktig lys og vokalisten Lisa Gerrard framstår på Arena Scene som en statue eller en gudinne. Hva passet vel bedre enn å innlede konserten med ”Children of The Sun” på solfylte Roskilde Festival. For en hyggeligere festival og publikum skal man lete lenge etter.

 

_front_deadcandance_050713

 

Mesteparten av materialet fra Dead Can Dances Roskilde-konsert var da også hentet fra fjorårets album Anastasis – deres første album siden Spiritchaser i 1996 – et abum som har blitt spilt mye av undertegnede i Musikkavdelingen før Roskilde-avreise. Resten av låtene var hentet fra de andre skivene, et kutt fra hver skive.

Sjangerblanding er Dead Can Dance virkelig ikke redd for. Goth, såkalt world music, post-punk, gresk og tyrkisk folkemusikk og mye mer. Og kontrasten mellom den mørke og lyse vokalen til henholdsvis Lisa Gerrard og Brendan Perry var effektfull, sistnevnte for anledningen ulastelig antrukket i grå dress.

 

02_deadcandance_050713

 

Vokalprestasjonene var i en klasse for seg selv på Roskilde Festival 2013 og avslutningsvis sang de sammen, noe jeg  gikk glipp fordi jeg da i fullt firsprang var på vei mot Orange Scene og Turbonegro-konsert. Dead Can Dance sin opptreden var den totale motsatsen til Turbonegro-konserten på Orange Scene, når det gjelder uttrykk, og begge deler funket like bra, på hver sin måte.

Dead Can Dance er fortsatt relevant i 2013. og det er ingen som greier å kopiere det besnærende uttrykket deres. Det var mange Dead Can Dance-høydepunkter på Arena Scene fredag 5. juli 2013. Brendan Perrys versjon av Tim Buckleys «Song To The Siren (mange kjenner også This Mortal Coil sin versjon), og «The Ubiquitous Mr. Lovegrove» var to av dem. I «The Ubiquitous…» smeltet vokal og hele uttrykket sammen til en høyere enhet. Lyden var generelt sett veldig bra på konserten.

 

05_deadcandance_050713

 

Her kan du søke etter og låne musikk, noter, tegneserier og bøker i Deichmans katalog

 

Én kommentar til “Roskilde 2013: Dead Can Dance er fortsatt relevante”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 64 andre abonnenter