Av: Victor Josefsen Anmeldelser 4. mars 2014

by:Larm 2014: Stemningsfull electrofolk i Farao-tapning

_front_farao_bylarm010314

Tekst: Victor Josefsen

I siste utgave av Spirit forklarte Kari Jahnsen, aka Farao, hva slags musikk hun spiller: – Jeg spiller en blanding av alternativ indie og folk, for det meste gitarbasert med et lite teppe av synther over trommeloops. Uttalelsene til Kari fungerer også som en grei oppsmummering av Faraos by:Larm-konsert på Sentrum Scene lørdag kveld.

01_farao_bylarm010314

Kari Jahnsen fra Norge flyttet fra Oslo til London for tre år siden for å satse på musikkarrieren. Og hun har allerede oppnådd godt med gehør hos rennomerte utenlandske blekker. Hun har turnert med islandske Ásgeir Trausti, og i Reykjavik booket hun Mike Lindsay fra det britiske folkrockbandet Tunng som produsent. De to fant tonen, og i februar ble Farao EP sluppet. I begynnelsen av 2014 har Farao spilt på festivaler som Eurosonic i Groningen, Nederland, før turen gikk til Trondheim Calling og så til by:Larm.

02_farao_bylarm010314

Folktronica eller electrofolk i Faraos tapning er hva by:Larm-publikummet får servert på Sentrum Scene lørdag kveld. Settingen (se bildene) og soundet er stemningfullt. by:Larm er jo en festival for ny norsk musikk (og de har som kjent også åpnet slusene for de aller beste nye artistene fra hele Norden). Og for mange av utøverne er opptredenen en test for å se om de takler det store formatet under en hel konsert (selv om den kun varer i maks 30 minutter). Som med flere andre ferske by:Larm-artister skorter det foreløpig for Farao på låtmaterialet. De sterkeste, som «Tell A Lie» og «Bodies», viser derimot at Farao absolutt blir å regne med framover.

03_farao_bylarm010314

Farao på scenen er nesten trollbindende – det ene elementet forsterker det andre, og på sitt aller, aller beste avløser altså den ene hypnotiserende låten den andre. I konserten som helhet strekker Farao seg mot noe hun ennå ikke klarer å gripe helt fatt i, men jeg er sikker på at hun vil slå ut sine mystiske kronblader ut i full blomst. Farao har stort potensial.

04_farao_bylarm010314

05_farao_bylarm010314

06_farao_bylarm010314