Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Anmeldelser 2. juni 2014

Den tonale referansen til pulp-westernforfatteren Louis L’Amour

I 1983 kom en mann inn i et platestudio. Han leverte et album. Det het «L’Amour». Selv kalte han seg for anledningen Lewis. Den tonale referansen til pulp-westernforfatteren Louis L’Amour, visstnok intendert og uforståelig. Så forsvant han. Kanskje.

Tekst: Aslaug Olette Klausen

Det skal muligens finnes noen andre album. Under andre navn. Utgitt senere.

«L’Amour» har fått nyutgivelse nå. Uten at verden vet så mye mer om hverken opphavsmann, dedikasjon eller hva som skjedde underveis. Alt man har er denne usedvanlig vakre synth-folk-skiva.

Jeg tørker en tåre eller flere for hver låt jeg spiller. Igjen.

Likevel, de er ikke sentimentale de tosomme portrettene han spiller frem. De er vemodige. Vare. Såre. Lengsler som brister.

Synthene kaller til fremtidstro, alt annet i piano, strenger, vokal og tekst forteller om en elskov som allerede har vært vidunderlig (drømt).

 

 

– Jeg tørker en tåre eller flere for hver låt jeg spiller. Igjen.

 

 

Saka er hentet fra Aslaug Olette Klausen sin brillefine blogg AnaMe.

Aslaug Olette Klausen er frilansjournalist og medieviter.  Anmelder musikk for Spirit og Gaffa. Tilkallingsvikar i Journalisten, og skriver relativt fast for Ballade. Har vært blant annet medieovervåker og webkommunikatør. Skrev for musikkmagasinet Puls på slutten av 90-tallet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 64 andre abonnenter