Av: Rune Aas Anmeldelser 9. august 2014

Øya 2014: Röyksopp & Robyn – Svensk ballegrep

Røyksopp & Robyn @ Øyafestivalen 2014

Tekst: Rune Aas

Etter at Queens of the Stone Age, Janelle Monae og Outkast mer eller mindre har hatt ballegrep på Amfiet kveldene før, er det knyttet en viss spenning til om våre egne Röyksopp pluss Robyn makter å følge opp denne fredagskvelden. Med den relativt ferske EP-utgivelsen Do It Again i mente, og det faktum at både Röyksopp og Robyn har spilt opp til fest hver for seg på tidligere års Øyafestivaler, gjør heller ikke at forventningene blir mindre.

Det er imidlertid kun Tromsø-duoen som møter publikum når konserten starter. Röyksopp graver i sin egen back-katalog, og en tydelig heltent duo leverer velkjente hits mens Svein Berge viser seg fra en mer utadvendt side enn vi ofte ser. Publikum er med, men så langt er det så där. Greit nok, men det mangler noe, og mange tenker nok det samme: Hvor blir det av Robyn?

Med «Running To The Sea» dukker Susanne Sundfør, naturlig nok, opp, og bidrar til å heve det hele noen hakk. Men det lugger litt ennå, selv om Sundfør også gjennomfører en høyst godkjent stand-in-vokal for Karin Dreijer Anderson på «What Else Is There».

Og så kommer taktskiftet. I form av en svensk dame ved navn Robyn som entrer scenen. Solomaterialet hennes får hele Amfiet til å ta av fra første sekund. Det formelig eksploderer på scenen, og det eksploderer blant publikum. Om Röyksopp har levert hits tidligere i konserten, så er det Robyn som leverer HITS. Og de kommer på rekke og rad. «Be Mine», «Call Your Girlfriend» og ikke minst «Dancing On My Own», og publikum danser ræva av seg. For ikke å glemme lille, store Robyn på scenen. Når Robyn er i sitt ess, er hun, i mangel på dekkende superlativer, helt rå.

Siste del av konserten går med til Robyn og Röyksopps felles låtmateriale. Med stemningen som er satt med Robyns inntreden, er det en parademarsj herfra og ut mens vi får servert blant annet «The Girl And The Robot» og «Do It Again». Til slutt er det en ren «walk in the park» for to Tromsø-karer som måtte ha hjelp av en liten, svensk dame for ta ballegrep på Øya-publikummet.

Røyksopp & Robyn @ Øyafestivalen 2014

Røyksopp & Robyn @ Øyafestivalen 2014

Røyksopp & Robyn @ Øyafestivalen 2014