Av: Rune Aas Anmeldelser 10. august 2014

Øya 2014: Highasakite – Høyt og lavt

Tekst: Rune Aas

Suksessen Highasakite har opplevd siden de slapp debutalbumet All That Floats Will Rain i 2012 mangler knapt nok sidestykke i norsk indiemålestokk. Bejublet av musikkritikere i både inn- og utland, senest med andrealbumet Silent Treatment som ble sluppet tidligere i år, har også fanskaren vokst i takt med kritikerrosen. Det var derfor på en måte gitt at Highasakite var klare for den største scenen i år, noe også publikumsoppmøtet på Amfiet langt på vei bekreftet.

De åpner med den massivt fin-triste «Lover, Where Do You Live?», et modig valg av åpningslåt, med tanke på at festivalpublikummet krever sitt. «And if I ever see you again, my love / All I’m ever gonna do is send shivers down that spine of yours» synger vokalist Ingrid Helene Håvik. På plate gjør hun dette så ektefølt og så gjennomtrengende, at det er nettopp det hun og resten av Highasakite gjør. De sender massive frysninger langt nedover ryggraden din. Men Øya-publikummet har ikke fått summet seg helt ennå, bandet bærer litt preg av at konserten nettopp har startet og den store magien uteblir, selv om det de leverer er aldri så fint.

Det er ingen som helst tvil om at Highasakite er imponerende som låtskrivere, de er enormt dyktige på plate og de er upåklagelige live. På sitt aller beste har de en formidlingsevne som griper fatt i publikum med begge hendene, noe de har vist mange ganger tidligere. På Amfiet denne fredagen makter de det dessverre bare unntaksvis som på «Since Last Wednesday», hvor de omsider er der skal og bør være, og når igjennom til omtrent samtlige tilhørere på Amfiet.

Det blir for mye nesten-magi til at dette blir den konserten en kunne ønske seg fra Highasakite. Samtidig er det vanskelig å påstå at dette er noe annet enn en fin-fin konsertopplevelse fra et band som fortsatt kan nå nye høyder. Der har du også litt av problemet med Highasakite på årets Øya. Det må være lov å forvente mer fra et band som vi vet kan levere langt mer enn bare fin-fint.

HighasaKite på Rockefeller – bilder‏
Ingrid Helene Håvik på Parkteatret – Sjekk bildene!
Roskilde 2013: HighasaKite – Bilder