Av: erlendv Anmeldelser 19. november 2014

Anbefales: Bobby Shmurda – «Shmurda She Wrote2

En av årets udiskutable største gatebangere tilhørte 20-åringen fra Brooklyn med det fengende artistnavnet Bobby Shmurda. ”Hot N*gga”-videoen som inkluderte karakteristiske, meme-skapende ”shmoney dance”, ble en beinhard viral hit og ble remixet av navn som French Montana, Gunplay og Memphis-legenden Juicy J. Selve dansen ble etterhvert fremført av ingen ringere enn Beyoncè under gigantiske On The Run Tour. Låta endte opp som nr. 8 på Billboard Hot 100 og førte til signering hos L.A Reid og Epic Records. Men hvordan følger man opp en av årets største hiphop-låter?

EP’en ”Shmurda She Wrote” starter med låta ”Worldwide N*gga”, gjestet av felles GS9-rapper Ty Real. Produksjonen er hard og gritty med intense strykere og slående 808-trommer hvor også gjesteartisten Ty Real gjør en god figur. Tematisk sett er ikke låta tekstmessig langt fra forventningene og følger det klassiske hiphop-plottet; fra gata, dop og vold til fame, penger og juveler. Shmurda har en sulten attitude og får det hele til å høre forholdsvis uanstrengt ut. Pakket inn i effektlyder av skytevåpen, sirener og pengemaskiner, samt den typiske tøff i trynet-holdninga er dette et godt innblikk i Shmurda’s verden og et saftig avspark på EP’en.

Neste låt er nevnte ”Hot N*gga” som er umulig å ikke definere som høydepunktet – antakeligvis hva alle forutså. Den spartanske produksjonen med knallharde trommer og en enkel stakkato-synth er bortimot perfeksjon og viser hvor enkelt det kan gjøres. Det meste er tidligere skrevet om låta – Shmurda regelrett dreper beaten og har laget en sykt fengende gatelåt som står igjen som en av årets innen sjangeren.

Suksesslåta følges opp av ”Bobby Bitch”, nok en primitiv produksjon med enkle stock-lyder, 808 og våpenreferanser. Bobby Shmurda er en av de type rapperne hvor ingenting kan defineres som lyrisk eller teknisk briljering, men det høres likevel fett ut – og det er det viktigste. Nok et felles crewmedlem, Rowdy Rebel, dukker opp på fjerdesporet ”Living Life”, en ytterligere låt med gatehistorier i kontrast til hvordan de nå lever og fortellinger fra dop-gamet. Shmurda har tross alt solgt crack siden femteklasse.

Ty Real dukker igjen opp på sistelåta ”Wipe The Case Away”, det aller nærmeste man kommer noen form for mykhet på EP’en, med et soul-sample og linjer om hvordan faren til en frustrert Shmurda sitter i fengsel som en konsekvens av at han prøvde å skaffe penger til familien.

”Shmurda She Wrote” er en kompakt, fengende liten sak som vil appellere til hiphop-hoder som setter pris på råskap med våpen og dop-historier sauset sammen med harde beats og catchy repeterende hooks. Bobby finner på ingen måte opp kruttet med denne utgivelsen, verken med lydbilde eller tematikk. Det er rimelig ignorant, veldig hardt og en god oppfølging til den virale gjennombruddslåta. Vil man høre komplekse, avanserte tekniske tekster og double, triple og quadruple-time får man heller sette Eminem-verset på den nylige utgitte ”SHADYXV”-videoen på repeat, dette er en enkel og deilig gate-EP man kan bli tøff i trynet til.

Bobby Shmurda – Shmurda She Wrote på Spotify.

P.S! «Hot N*gga» fant også veien opp til Nord-Norge, sjekk ut «Schmoney» av Klish:

Av Erlend Lyngstad

Erlend Lyngstad er en norsk musikkprodusent og journalist fra Molde, og har sammen med sine to allierte i Kvamkollektivet laget musikk sammen med flere tungvektere i norsk rap. Både P3 og Aftenposten har anerkjent kollektivet som noen av landets mest spennende og lovende hiphopprodusenter akkurat nå.