Av: anderssmedstad Anmeldelser 26. november 2014

Rick Ross «Hood Billionaire»

rick-ross-hood-billionaire-standard-coverRICK ROSS ”HOOD BILLIONAIRE”

(Def Jam/Universal)

4 av 6

Rick Ross har mange juveler i katalogen. ”Hustlin’”, «Push It», ”B.M.F.”, ”Maybach Music» og ”Mafia Music»,  for å nevne noen. I 2010/2011/2012 hadde han virkelig hiphop i et jerngrep, med albumet Teflon Don, Maybach Music Group-albumene Self Made vol.1 & vol.2 og den råe mixtapen Rich Forever. Forventningene var store da han ga ut God Forgives, I Don’t, sommeren 2012, men da føltes det som om lufta gikk ut av ballongen. Musikken var solid, men kjedelig, og han begynte å repetere seg selv.

Hood Billionaire er årets andre offisielle utgivelse fra Ross. I mars kom Mastermind, et helt OK album der han igjen gjentok seg selv. Hood Billionaire fortsetter i samme stil, men dette er litt mørkere og mer street.

En fyr som har så mange overlegne hits på samvittigheten må finne seg i å bli sammenlignet med tidligere bragder. Da den Lex Luger-produserte ”B.M.F.” satte hiphop på hodet for fire år siden var det forfriskende, og Ross hørtes virkelig på toppen av verden ut. På det nye albumet følger låter som ”Burn”, ”Hood Billionaire” og ”Heavyweight” oppskriften fra ”B.M.F.”, men formelen begynner å høres å oppbrukt ut. Hans lite fantasifulle refrenger (trikset der han bare gjentar samme setningen igjen og igjen, som på ellers tøffe ”Neighbourhood Drug Dealer”) begynner også å bli slitt. Og når han får refreng-hjelp her sitter det heller ikke helt.  leverer et underholdene vers på ”Keep Doin’ That”, men refrenget må være et av hans slappeste. På ”If They Knew” (som lyder som om den er hentet fra 2008s Trilla) har han med dyktige K. Michelle, men jeg synes ikke det fenger nok.

Albumet mangler de virkelig store låtene, men når det sagt er det mye bra her. ”Coke Like The 80’s” har en mørk pianolinje som bringer den rette gangsta-følelsen. Samarbeidene med Yo Gotti (”Trap Luv”) og Boosie Badazz (min favorittlåt på albumet, ”Nickel Rock”) funker utmerket. ”Quintessential” har et merkelig autotune-refreng fra Snoop Dogg, men beaten fra DJ Toomp er fin. ”Family Ties” og ”Brimstone” (en UGK-inspirert låt med Big K.R.I.T., mannen som står bak en av årets album Cadillactica) er også fine. Rapperen Slab leverer et fett vers på ”Heavyweight”, og det er gøy at Ross har med seg Memphis-legenden Project Pat på «Elvis Presley BLVD».

Det har vært mye snakk om Timbaland-produserte ”Movin’ Bass”, som opprinnelig var et samarbeidmellom Ross, Jay-Z og Timbalands nye artist, Tink – en 19 år gammel jente fra Chicago. På originalversjonen rapper de tre frem og tilbake, og det høres dynamisk og friskt ut. På albumversjonen er Tink (som Timbaland mener er en kommende superstjerne) kuttet ut. Jay-Zs vers også, han er bare med på refrenget. Rick Ross har slanket seg, men musikalsk er han fortsatt grådig og ville ha alle versene på albumversjonen for seg selv. Resultatet ble kjedelig.

Hood Billionaire har sine svakheter, men det er nok solide spor her til at du bør sjekke det ut. Under kan du se musikkvideoene til «Elvis Presley BLVD » (feat. Project Pat), «If They Knew» (feat. K. Michelle) og «Keep Doin’ That (Rich Bich)» (feat. R. Kelly).