Av: Victor Josefsen Anmeldelser 7. januar 2015

Plateanmeldelse: Olav Larsen & The Alabama Rodeo Stars – «9 Uplifting Songs & A (Happy) Sad Song

Enkelt, vakkert og ærlig om kompliserte ting. Det er den første og mest konkrete tanken som slo meg etter at jeg hørte på den siste platen med Olav Larsen og hans kollegaer. Denne enkelheten gjelder ikke bare det musikalske uttrykket, men også den tekstuelle og den grafiske siden av 9 Uplifting Songs….

Olav Larsen 1

Man trenger ikke å høre på albumet for å gjette at det dreier seg om country/bluegrass/folk-inspirert musikk. Selv navnet på bandet avslører endel, og i tillegg kommer de fine visuelle elementene som følger med albumet – fotografiet av præriehester på innsiden av coveret og tegningen på omslaget. Albumet åpner tilsynelatende uvillig og dovent, men sånn skal det kanskje være når den første sangen heter «Early In The Morning». Refrenget er likevel forfriskende takket være banjo som kvitrer gledelig i bakgrunnen. Jeg ser for meg at låten må fungere utmerket som vekkerklokke. Deretter kommer blant annet en fortsettelse av «There Is A Woman» – en av de mest interessante momentene fra den forrige platen – Memory Lane And Other Songs Of Hope & Love. Her er stemningen litt mer dempet og avslappet. Muligens har det noe med de første linjene i sangteksten å gjøre: «take it easy, sit back, relax». Lytterens blodtrykk blir høyere igjen når Olav avslutter sangen med lysere og høyere stemme, mens de akkompagnerende instrumentene bidrar og øker dramatikkens nivå, særlig gitar og hammondorgel (antakeligvis – undertegnede er like dyktig til å skille mellom endel musikkinstrumenter som til å skrive sonetter på Klingon).

Olav Larsen 2

Som tidligere valgte Olav og Stars å satse på beskjedne, intime lyder. Det føles likevel som at den nye utgivelsen er enda mer personlig og fortrolig. Albumet er på sitt beste akkurat idet musikerne bestemmer seg for å kraftig redusere tempoet og fremføre noe uvanlig nostalgisk. Dette gjelder spesielt en komposisjon som heter «Oh My Love«. Selv om det brukes flere instrumenter her, er dette en storslått minimalistisk sang hvis stemning er like sjarmerende som hos selve Leonard Cohen. Her, som i endel andre låter, bistås hovedmannen av Anita Bekkeheiens klare sang. Mens stemmene deres forteller en rørende historie, skjer det underlige ting i bakgrunnen. Piano, gitar og fiolin finner hverandre, og til sammen skaper de et drømmende musikalsk samarbeid med den ytterst diskrete rytmiske avdelingen. Liknende følelser vekkes i for eksempel «Never Let You Down» eller «For Heavens Sake», men stemningen i disse når aldri de samme høyder.

Olav Larsen 3

Til tross for melankolien og et innslag av det mørke, er det noe lyst og positivt som henger over platen. Og heter det ikke «uplifting songs», forresten? Man får også oppleve humor i sangtekstene. Den største favoritten i så måte må være sangen om den slanke Jim som liker å svømme, gå i kirken og som har lyst til å ha minst ti barn. En morsom sang selv om den begynner med «She went out and left me…» og avslutter med «this is a sad song, pass me another drink» (bare man husker at «Drinking Can Kill You«).

Olav Larsen 4

Det er ikke lett å skape noe enkelt og rørende samtidig. Med denne platen klarer Olav Larsen & The Alabama Rodeo Stars å gjøre det. De varme, rolige og av og til litt svingende lydene, kan være et særdeles fint selskap under vinterens korte, mørke dager.

Saken er hentet fra Sandnes bibliotek sin blogg Bokgauken
Tekst og foto: Sebastian Jazdzewski

Olav Larsen 5