Av: admin Anmeldelser 9. juli 2015

Plateanmeldelse: The Big Almost – «Mouth»

The Big Almost

«Mouth» (2014)

Klangkollektivet

4

Filamtiskk Post-rock// The Big Almost er et nytt hyggelig tilskudd til den skandinaviske instrumentale rockescenen. Referanser til The Low Frequency in Stereo, og ikke minst artister som Slint (Tortoise), Rodan og Radar Brothers, og Godspeed You! Black Emperor og deres mange sideprosjekter, kan gi en idé om denne luftige, lekne rocken. Det veksler en del i tempo og stemninger, men mye av uttrykket til den svensk-norske trioen er sfærisk og cineastisk. Mellom post-rockens langstrukne dynamiske strekk, og den frihetssøkende og lekne improvisasjonsmusikken finnes det meste her. Gitar, bass og trommer er, sammen med synthesizeren, utgangspunktet for den løsslupne, ofte rolige og behagelige musikken, men det kan være ganske så drivende også. Ikke minst er tittelkuttet et eksempel på det siste, og den er også et høydepunkt. Noen steder kunne det kanskje vært strammet inn, eller lagt på vokal, men som oftest blir man sittende å trampe, eller tromme takten, eller drømme seg bort. Jeg liker også sporet ”Shadows” veldig godt, med sin transcenderende tilbakeholdne karakter. / Jan-Olav Glette

Jan-Olav Glette har skrevet for blant andre Ballade, Natt&Dag, NTB, Planetarium C, Rock Furore og internasjonale Totally Wired. Han er også med i booking gruppen til Hovefestivalen og er aktiv DJ i Berlin og Oslo. Tidligere også konsertarrangør, og jobbet med Nick Caves «And The ass Saw the Angel» på hovedfag i litteraturvitenskap, og har også forelest om det på post-graduate konferansen «Contemporary Music and Cultural Studies» i Tampere.
Vi nevner også at han har skrevet en tekst om Hecker til litteraturfestivalen Audiaturs katalog, og levert bidrag til «101 skiver», om hvilke skiver som har inspirert ens musikksmak.

The Low Frequency in Stereos «Starstuck»

Slint og «Spiderland»