Øya 2015 – Thea Hjelmeland: Drømmekonserten

Foto: Tommy Østby

Foto: Tommy Østby

Spellemannsprisvinner Thea Hjelmeland har etter eget utsagn drømt lenge om å spille på Øyafestivalen. Torsdag kveld gikk det i oppfyllelse. Og hvilken forrykende, vakker drøm vi fikk ta del i på Sirkus-scenen.

Tekst: Aslaug Olette Klaussen

I fjor høst slapp hun det kritikerroste albumet Solar Plexus. I musikkmagasinet GAFFA skrev undertegnede blant annet dette om platen: «Uttrykket er ambisiøst, storslått, ført av strykere eller gitar under Hjelmelands bemerkelsesverdige, voksne vokal. Få er forunt å formidle så sårbar styrke, så tilsynelatende enkelt.» Det var lite med strykere på Øya, de var dekket opp av synth. Men ordene for øvrig, de har jeg vel i behold. Det var ganske så stort det Hjelmeland leverte.

 

Foto: Tommy Østby

Foto: Tommy Østby

 

Hun entret scenen, sedvanlig kledd i hvitt. Denne gangen med tyllskjørt, slående likt engle- eller svanevinger. I bandet hadde minst en sorte sommerfuglvinger i samme tyllstoff. Åpningslåta var kledelig, og tøft nok «Feathery». Det skal en smule selvsikkerhet til for å åpne med en hit, men så er det da heller ikke sikkerhet noe det skorter på i uttrykket. Hjelmeland eide elegant scenen, låt på drivende låt.

I «Querte» kom det til utrykk i dennes suggererende, språkmektige gjentakelse. «Breathe» kom i en herlig insisternde, hastig køntrifisert utgave. Påfølgende «Define» ble i sine sarteste partier nær overdøvet av kjatting, men allerede før det ble riktig plagsomt viste Hjelmeland hvilke kraft det er i stemmen, det være seg om hun hvisker, lener seg på låtens grasiøse harmonier, skriker ut eller spøkelsesaktig nynner uhu. Det var lyden av drømmepopens post-rockede skyggeisde.

 

Foto: Tommy Østby

Foto: Tommy Østby

 

«Nylons» ble innledet med strupesang. Den ble trampeklappet videre, inn i rapsekvenser, østlige tonearter og vokalablegøyer i en versjon av «Caravan of Illusion» som kunne få selv hodehårene til å reise seg.

Hjelmeland trekker på nær sagt alle musikktradisjoner, og spiller dem sømløst sammen til noe som er mer allment, følsomt gjenkjennelig enn referansenes enkelte deler. Den sandblåste og bass-støvete versjonen av «The Well» som fikk æren av å avslutte denne drømmen av en konsert, klinger fortsatt i ørene. Det selv timer etter at andre lyder og andre konserter har trengt seg på. Det er musikkbegavelsen sin det.

 

Foto: Aslaug Olette Klausen

Foto: Aslaug Olette Klausen

 

Sjekk også:

By:larm 2015: Kirketid med Thea Hjelmeland

By:Larm 2015: Flere bilder av Thea Hjelmeland

Leave A Comment

Kontaktinfo

Arne Garborgs plass 4,
0179 Oslo
Tlf.: 23 43 29 22

Redaktør:
victor.josefsen@
kul.oslo.kommune.no

www.deichman.no

Åpningstider

Åpningstider sept. - mai:
Man - fre: 9 - 19
Lørdag: 10 - 16
Søndag: Stengt

Åpningstider juni - august:

Man - fre: 9 - 18
Lørdag: 11 - 15
Søndag: Stengt

Om musikkavdelingen

Avdelingen mottar henvendelser fra hele landet og er dermed en nasjonal ressurs, og er en del av et landsomfattende nettverk av musikkbiblioteker og -arkiver blant annet gjennom sin tilknytning til Norsk Musikkbibliotekforening.

Vi tilbyr

Musikkavdelingen tilbyr en stor samling med CD, DVD, noter og bøker, og bred kompetanse blant personalet. Samlingen inkluderer også materiale innen dans.

Utlån, reservering og levering av materiale er selvbetjent, noe som gjør oss enda mer tilgjengelig for de som ønsker hjelp til å finne frem i samlingen eller slå av en musikkprat!