Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Intervjuer 8. oktober 2015

Karl Seglem – en banebrytende og stadig søkende musiker

Seglem bukkehorn, (c) Sigvor Mala- Foto: Sigvor Mala

Det er fire dager igjen til Oslo Innovation Week 2015 på Deichman. I den anledning har vi laget en sak om Karl Seglem. Det er lett klistre merkelapper som innovativ og visjonær på Seglem, og selv om det muligens høres vel pompøst ut er det en passende beskrivelse.

Av: Victor Josefsen

I mai i år var det slippfest og eksklusiv konsert med Karl Seglem på Deichmanske Hovedbibliotek. I dag, torsdag 8. oktober, feirer Seglem sitt 30-årjubileum som frilansmusiker, komponist og poet.

I intervjuet vi gjorde med Karl Seglem i forbindelse med slippfesten av albumet Waves”  i mai på Deichman forteller han at det som  skiller ”Waves” fra hans øvrige prosjekter er at det mer er et kollektivt prosjekt der de dyrket frem nye klanger gjennom fri impro og komponert materiale.

Ja, Karl Seglem er en banebrytende og stadig søkende musiker og feirer sitt 30-årjubileum ved å gi ut boksen ”JazzBukkBox”. Boksen inneholder de tre albumene ”Lærad” , ”Live in Germany” og ”WorldJazz”, og byr på de musikalske spektrene som kjennetegner Seglem og de ulike løypene han har tråkket opp i løpet av sin karriere. Uttrykket er variert, med forløsende improvisasjoner via jazz, world, folk, og til tider rock.

 

Karl Seglem, (c) Carsten - Aniksdal- Foto. Carsten Aniksdal

 

Hardingfelemusikken og bukkehorn

 

Jeg har så lenge jeg kan huske hatt en fasinasjon for den enestående hardingfelemusikken og bukkehorn. Så for over 25 år siden begynte jeg å koble klangen av disse instrumentene opp mot en elektrisk og elektronisk verden, der det også har vært et mål å gi plass til grenseløs improvisasjon, forklarer Karl Seglem.

– Når mitt 30-årsjubileum nærmet seg og jeg skjønte at mitt 33. album kom ut samme år var det naturlig å lage en hyllest til bukkehornet, fortsetter Seglem.

 

– For over 25 år siden begynte jeg å koble klangen av disse instrumentene opp mot en elektrisk og elektronisk verden, der det også har vært et mål å gi plass til grenseløs improvisasjon. Karl Seglem

 

 

I intervjuet vi gjorde med Karl Seglem i forbindelse med den tidligere nevnte slippfesten spurte vi:

Hva fikk deg til å plukke opp bukkehornet?

– Tilfeldig. Eg fekk det etter ein konsert med fri impro duoen Isglem tidleg på 90-talet. I starten var eg ikkje så interessert, men etter nokre ord begynte eg å bli nysgjerrig, fekk omgjort råhornet til eit instrument og begynte å komponere musikk der eg brukte det. Eg er såvidt begynt, og tungehornet (bukkehorn med flis) fasinerer meg veldig for tida. Til hausten kjem mitt trettiande album og mitt første solo bukkhornalbum! Dette i samband med feiringa av mine 30 år som frilansmusikar. Her har eg invitert 8 andre komponistar til å arrangere ulike innspelte bukkehorn-soloar. Låtane som kom tilbake er fantastiske! Eg gler meg til å presentere «Lærad (The Tree)« som er namnet på albumet. Det er eit av tre album eg gjev ut samme dag – til hausten.

Og i dag er 30-års jubilanten Karl Seglem aktuell med trippel utgivelse, inkludert albumet ”Lærad”, som tar utgangspunkt i Seglems klangbehandling av ulike bukkehorn og hans bukkehornspill der bukkehornet framstår på helt nye måter.

På ”Lærad”, får du særpreget musikk med dype norske røtter, der det enkle er satt opp mot ulike former for kompleksitet, det er et variert album som spenner vidt, forklarer Seglem.

 

«De flesta musiker skapar något sätt sin egna värld, genom sitt uttryck. Men inte så många har en verkligt unik musikalisk röst och värld. Norske låtmakaren, saxofonisten och gethornsspelaren med mera Karl Seglem tilhör definitivt kategorin med en helt unik musikalisk värld», skriver det svenske magasinet Lira om Karl Seglems ”JazzBukkBox”.

 

Jeg er utrolig takknemlig for alle de dyktige musikerne som har latt seg utfordre på dette prosjektet og for mange av dem var jo ikke bukkehorn hverdagskost. De sto fritt til å skape og arrangere bukkehorn-låtene som de ville, så jeg var veldig spent på hva de kom til å levere. Resultatet er et unikt album jeg selv har vanskelig for å sette i en bås, men jeg kan vel best beskrive det som i skjæringspunktet mellom jazz, electonica og world-musikk, utdyper Karl Seglem.

 

Verdensjazz

 

KarlSeglem foto-o.apneseth Foto: Oddleiv Apneseth

 

Innenfor norsk jazzmusikk er vel du den artisten som i størst mulig grad har tatt opp arven etter Jan Garbarek med å integrere elementer fra folkemusikken, og du kaller ofte musikken din for “verdensjazz”, men hva ligger ditt hjerte nærmest, folkemusikk eller jazzmusikk?

– Dei er omtrent likeverdige i mitt hjarte, og når eg tenkjer meg om høyrer eg kanskje bittelitt meir på jazz enn folkemusikk, iallfall no for tida. Det går i bølgjer og er også avhengig av kva eg til einkvar tid jobbar med gjennom NORCD og mine eigne prosjekt som musikar og komponist. Ellers er det litt ein myte at Garbarek har jobba mykje med norsk folkemusikk (meinar eg), men til liks med han er mitt spel basert på skalaer og modal-tenking heller enn akkordprogresjonar. Eg er den einaste musikaren i verden som har jobba så lenge med hardingfela og klangen av den i eit band med elektriske instrument, og i samklang med tenorsax/bukkehorn. Den reisen er eventyrleg og har framleis utviklingspotensial. Eit tilbakeblikk blir utgjeve haust 2015: «Albumet WorldJazz» (Seglem til Deichmans musikkblogg, mai 2015).

 

Karl Seglem om WorldJazz:

– Worldjazz-sjangeren har spilt en viktig rolle i min karriere så når jeg først skulle gi ut en jubileumsboks etter 30 år i denne industrien, ønsket jeg å dedikere et album til denne sjangeren. Det ga meg også en mulighet til å samarbeide med en rekke musikere som jeg har stor respekt for og samme kunne skape noe unikt, sier Seglem med et smil.

 

Nordisk jazzspråk

 

KarlSeglem foto O.Apneseth Foto: Oddleiv Apneseth

Det siste albumet i JazzBukkBox heter ”Live in Germany. Her får publikum servert Karl Seglems Acustic Quartet. Kvartetten leverer et lydbilde i tråd med nordisk jazzspråk. Et språk Seglem selv står i bresjen for å utvikle videre.

– Vi legger nå ut på vår ”JazzBukkBox”-turné og gleder oss masse til å ta turen innom Tyskland. Det har blitt en tradisjon i det, jeg tror neimen jeg har vært innom Tyskland på turné hvert år siden 1996. Det var jo også derfor vi valgte nettopp dette landet når vi først skulle lage en liveplate med vår akustiske kvartett, avslutter Karl Seglem.

 

Karl Seglem acustic quartet _c) Andreas Ulvo Foto: Andreas Ulvo

 

Sjekk også:

Intervju, slippfest og konsert med Karl Seglem

Karl Seglem har spilt inn album på et av verdens beste flygler

Lyd i ord

Karl Seglem hedret med to musikkpriser

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 64 andre abonnenter