Plateanmeldelse: Synne Sanden -«In Between Sparks»

Synne Sanden

Plateanmeldelse: Synne Sanden: «In Between Sparks»

Artist: Synne Sanden

Album: «In Between Sparks»

Plateselskap: Vilje Records

Terning: 5

Før jul slapp Synne Sanden to råflotte singler fra dette albumet, henholdsvis «The Pilot» og «Erase The Gaps». Singlene er godt representative for albumets form og tone, som igjen vitner om en helhetlig gjennomføringsevne. Uttrykket er eksperimentelt, men ikke som i supersmal plink ploink samtidsmusikk. Vi snakker pop her, ikke så langt fra Susanne Sundfør. Tematisk tar tekstene utgangspunkt et velkjent emne innen populærmusikken, nemlig «forelskelse». Det er jo en ærlig sak, og en vesentlig del av det å være menneske. Sanden har dog en god tekstforfatter i seg og unngår klisjeene på elegant vis. Synne Sanden veksler mellom å bruke det mørke registeret av stemmen, stort sett i versene, for så å bruke de lysere tonene i refrengene (som på «Black Pearl»). Dette gjør at uttrykket unngår å bli ensformig. Mange vokalister velger ofte å kun bruke det registeret de er mest komfortable med å synge med, men ikke Sanden. Honnør for det. (Dette er ikke ment som et såkalt back handed compliment, Sanden behersker det mørkere toneleiet også, med bravur). Det beriker helheten og gir et mer variert totalinntrykk.
Instrumenteringen består hovedsakelig av synthesizere og et knippe akustiske instrumenter som er bakt inn i låtene på subtilt vis slik at summen blir en avbalansert og pent vektet variant av elektronika. De konvensjonelle instrumentene brekker opp den kjølige programmerte delen av musikken med sine varme menneskelige kvaliteter. De har funnet en fin symbiose, ikke ulik en slags jukse-aioli, som skal bestå av like deler majones og rømme. Det skal ikke smake majones og heller ikke rømme, men smakene skal nulle hverandre ut til en ny kombinasjonssmak (i tillegg til hvitløk, salt og sitrus, selvsagt). Det har Synne Sanden fått til her. (Beklager sammenligningen…)
«In Between Sparks» er Sandens tredje plate, så vi snakker her om en veletablert og rutinert artist. Låtene er varierte og preget av høy detaljrikdom, samtidig som melodiøsiteten er ivaretatt. Synne Sanden har popteft og byr på glitrende melodilinjer. Noen av låtene er sågar nynnbare, noe som er en prestasjon i seg selv.
Bandet hennes består av Bendik Hovig Kjeldsberg, Julie Kleive, Henrik Schmidt og Lars Fremmerlid (som også har produsert platen).
Vi er knapt kommet fjorten dager inn i det nye året og allerede er det kommet en plate som kommer til å bli sentral når 2016 skal oppsummeres.

Lars Junge