Av: Victor Josefsen Anmeldelser 26. januar 2016

Plateanmeldelse: Moddi – «Set the House on Fire‎»

Moddi albumcover
MODDI

«Set the House on Fire‎» (2013)

Propeller Recordings

5

Hjem til et brennende hus // Etter flere konserter enn de fleste orker å telle, et nei takk til en Statoil-million, et ja takk til en a-ha-million og en påfølgende skrivesperre ble Moddis andrealbumfødt. Første gnist til albumet «Set the House on Fire» kom visst i Telemark et sted, men albumet ble spilt inn i idylliske omgivelser på Giske med Hasse Rosbach. På «Set the house on fire» viser Moddi seg med et langt bredere stemningsspekter enn de fleste andre norske artister. Fra tekoppkosen i «Heim» (og heim igjen) til dvelende mørke i «To An Unborn». Og det er kanskje nettopp dette som gjør at Moddi vinner en plass i denne anmelderens hjerte. Det at han våger å vise og formidle noe av det litt ufine, både når det gjelder tekstens innhold og vokalens fremførelse. Moddi tillater seg å gaule løs til stemmen er på bristepunktet langt mer enn de fleste singer/songwritere, og det er mektig forfriskende. Spesielt i kombinasjon med strofer som ”I will treat you like statistics untill it drains this love from me”. En kunne kanskje ønsket at produksjonen også hadde tatt noen flere sjanser. At en i større grad følte at når Moddi fant låtskrivergnisten igjen så befant han seg i et brennende hus. At det føltes farligere. Men det blir pirk. Plata er bra. / André Jamal Ishak

Anmeldelsen er tidligere publisert i Spirit 2 2013

André Ishak har tidligere vært var musikkanmelder og film- og TV-redaktør for Spirit. og er nå markeds- og kommunikasjonsansvarlig for Oslo Jazzfestival, driver plateselskapet Sellout! Music og DJer under navnet Texten.