Av: Bent Inge Hvitstein Anmeldelser 13. mars 2016

Singelanmeldelse: Acres Wild «Line of Sight»

Artist: Acres Wild

Singel: «Line of Sight»

Plateselskap: Minitravolta

5

Acreswild

Hva gjør du når snøen brått begynner å lave ned igjen, akkurat da du begynte å få et ørlite håp om at våren var på vei; og med den lysere kvelder, kortermede skjorter, høyere kjolekanter og grilling i parken, før alt kulminerer i tilsynelatende endeløse sommerdager? Du setter på den nyeste singelen til Acres Wild, lukker øynene og drømmer frem sommeren.

Tekst: Bent Inge Hvitstein

By:Larmen har lagt seg, men rekken av norske band som har noe viktig på hjertet synes like lang som de sommerdagene mange av oss venter på. Acres Wild høres riktignok ikke ut som et typisk norsk band, i den forstand at de bildene som først fester seg når jeg hører denne låten er en cabriolet som glir ut og inn av svingene på en fjellvei langs den amerikanske vestkysten. Dette kunne selvsagt vært relatert til norske forhold (sørlandskysten?), men det er nå en gang slik at den californiske solkysten har blitt standardreferansen for denne typen sommerlåter.

Det hviler en ubekymret atmosfære over «Line of Sight», noe som også kan virke som en passende beskrivelse av innspillingen, ifølge bandets opphavsmann og låtskriver, Magnus Askjer Lefsaker: ”Vokalen er spilt inn rett før jeg skulle spille tennis med en kompis. Plutselig fikk jeg den rette feelinga over meg og måtte spille inn låta. Jeg rakk et kjapt take og det satt. Jeg rakk så vidt tennismatchen også.”

Instrumentene ble også spilt inn i stua hans, rett inn i macen. Miksingen har Sjur Lyseid tatt seg av, og det låter akkurat passe sommerfriskt med trommemaskin og et herlig smittende gitarriff helt fra begynnelsen. En myk og leken basslinje kommer inn og flyter gjennom låten; den strekker seg både høyt og lavt, og lever sitt eget liv i enkelte partier, noe som fungerer som ekstra krydder. Flere ganger tok jeg meg i å følge bassen gjennom svingene, med resten av låten som bakgrunnsmusikk. Det er med andre flere lag med god stemning som evner å fange oppmerksomheten.

Selv om snøen fortsatt klamrer seg til bakken mange steder, er sommeren allerede her. «Line of Sight» minner meg mye om Broken Bells, en smule Postal Service og en anelse The Radio Dept. Mest av alt minner den om sommervind i håret og lange, varme kvelder. Tittelen på debutplata som kommer i løpet av våren er «Ignore the Flags on the Beaches». En oppfordring jeg ikke skal mene noe om offentlig, men etter tittelen å dømme blir de sommerlige vibbene fra denne singelen videreført på resten av plata. Om de andre låtene der treffer like godt som den første smaksprøven, går Acres Wild en lys sommer i møte.