Av: larsjunge Anmeldelser 3. april 2016

Plateanmeldelse: Heyerdahl «A Su Can Panther»

Artist: Heyerdahl

Singel: “A Su Can Panther” (2016)

Plateselskap: Sellout! Music

4

Superbandet Heyerdahl, bestående av medlemmer fra Beezewax, Hiawata!, Snasen og Howl er klare med sitt oppfølgeralbum til den kritikerroste debuten “Øen” som kom i 2013. Kenneth Ishak (mest kjent fra Beezewax) er en flittig bie med fjøksen konsept i luften til enhver tid. Nå sist sammen med forfatter/poet/musiker Bård Torgersen i prosjektet “Universet”.

Men nå er det Heyerdahl det handler om. Og pur pop i sin reneste form. Man får umiddelbart assosiasjoner til franske Phoenix, men ikke på en kopist-måte, kun lydbildemessig (selv om den referansen begynner å bli tre år gammel). Det låter widescreen selv i strømmet tilstand (i mine Sony MDR-1A). Synthesizerne ligger tykt oppå enkelt gitarspill. Av og til er det synth-bass som dominerer, andre ganger er det vanlig el-bass. Av og til trommer spilt inn som om de skulle vært programmerte, andre ganger akustiske – ofte begge deler (høres det ut som), som på en av platens høydepunkt, den Radiohead-aktige “What It Was” – en utforskende og herlig utflytende låt som ikke helt følger konvensjonell oppbygging.

De har invitert en rekke musikere til å delta på platen, og som det sies i presseskrivet: “…for å legge sitt personlige preg på platen”. Resultatet er at platen av og til spriker litt. Et godt eksempel på dette er platens nest siste låt “Wild Life”, som er litt retningsløs og uten noe særlig refreng, som pitches ned til den midtempo avslutningslåten “Skjærgården” som igjen er slående vakker og eterisk. Låten er mindre fortettet enn de andre og byr på nylonstrenger og flere herlige synther som bølger inn og ut som i en skjærgård på en doven sommerdag. Blåsere kommer også inn. Dette er årets låt i min bok, så langt.

“A Su Can Panther” er spilt inn forskjellige steder, Oslo, Brighton og Årefjorden i Østfold. Hva “A Su Can Panther” betyr må gudene vite. Mulig det er en orddeling eller en åpenbar referanse jeg burde “ta”, men det er jeg altså ikke i stand til, er jeg redd. Uansett, denne oppfølgeren er et superhyggelig gjenhør med et originalt og velspillende band vi gleder oss til å se live.

Platen kan strømmes hos de fleste leverandører nå, men som vi alle vet låter det mye bedre i fysisk format.

Tekst: Lars Junge

Heyerdahls «Øen» får kjempeanmeldelser hjemme og ute