Plateanmeldelse: Lovespeake «DNA»

Artist: Lovespeake

Album: “DNA”

Plateselskap: Toothfairy

3

lovespeake albumcover

Tekst: Lars Junge

Sandvika-bandet Lovespeake genererte, med rette, mye hype under årets By:Larm. De har et knippe kanonsingler som har blitt playlistet over hele verden. Til og med på NRK P3. Ikke verst for et lokalt band å komme gjennom det nåløyet.
Synd å si kanskje, men singlene “Thightrope” og “DNA” er fremdeles de beste låtene Lovespeake har laget. I likhet med konserten på By:Larm, som vi også anmeldte, åpnet de konserten med disse to låtene. De gjør det på platen også. Jeg er veldig usikker på den beslutningen. Dette røper min alder, som om noen av dagens spotify-lytterne bryr seg om låtrekkefølge. Alle shuffler jo alt hele tiden. Gud forby om noen skulle spille en plate fra begynnelse til slutt i den rekkefølgen artisten intenderte.

Men la oss fortsette tankeeksperimentet og gå ut i fra at det finnes lyttere der ute som ikke liker å lage playlister og lytte til denne i en tilfeldig rekkefølge hver gang han/hun skal lytte til musikk. Si at denne imaginære lytteren faktisk hadde KJØPT vinylen eller en CD’en av Lovespeakes debutplate (såfremt platen finnes i fysisk format??), satt på denne platen i egen stue og satt seg selv ned i sofaen foran høytalerne for å lytte til denne nyanskaffelsen. Før i tiden lå det ganske mye arbeid i rekkefølgen til låtene på en plate. Det var viktig med en sterk åpning, viktig at en god låt avslutter side 1 slik at man får lyst til å snu platen. Følgelig er det viktig med en sterk åpningslåt på side to. Man må også ha gjort seg tanker rundt tempo i låtene. Det er naturligvis viktig med en litt rolig låt etter en ganske heftig en, også videre. Dessuten er det veldig viktig å avslutte platen med en sterk låt slik at sisteinntrykket er positivt. Men alt dette blir jo kastet på båten for de som sitter der med Spotify og trykker på “shuffle” hele dagen.

Men såfremt noen faktisk har kjøpt et fysisk format av denne platen og skal lytte til den på konvensjonelt vis uten muligheter for “shuffle”. I så fall er det visse problemer med Lovespeakes “DNA”. Først og fremst er det ikke nok gode låter på platen, og disse låtene er spredt utover uten noen tilsynelatende tanke om rekkefølge. Platens to åpenbare gullkutt: “Thightrope” og “DNA” er altså platens to første låter. Alt etter det blir da en nedtur. “Sundive” er dog en fin låt. Ellers er det mye soul/RnB-ballader her som ikke helt treffer blink. I tillegg er det et problem at platen, rent produksjonsmessig, låter altfor “tidsriktig”. Det låter veldig 2016. Typ første kvartal, 2016. Det er jo gjerne popmusikkens svøpe. At den fort blir utdatert. Poprefrenget skal være rimelig sterkt før man orker å se forbi en veldig utdatert produksjon. Tenk bare på de verste 80-tallslåtene. Det er ingenting med “DNA” som er spesielt tidløst, annet enn popteften på singlene “Thightrope og “DNA”. Men når det er sagt så er platens sterkeste øyeblikk sterkere enn platens svakeste øyeblikk. Ish.

Lovespeake_OleChristianEklund-3993

By:Larm 2016 – Lovespeake