Av: tommyo Anmeldelser 4. mai 2016

Norges beste liveband?

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_01

Først ut denne regntunge kvelden i Østfold, Brygga Kultursal Halden, er Västerbron, som alt er populære i Sverige, og det er bare et tidsspørsmål før flere nordmenn får øynene opp for dem. Svenske (skånske/stockholmske) Västerbron har et flott nytt album ute, «Till Vilket Pris Som Helst», og har nylig i den sammenheng vært på en liten mini-Norgesturné som support for Sweden, som jo er norske, forvirrende nok. Selv har jeg  sett dem som support for Oslo Ess før, og gruppene kler hverandre godt. Västerbron er alltid kule å se live, og anført av en frontmann som kan sine saker, låt de meget bra denne kvelden også. Senere i sommer spiller Västerbron på Tons of Rock i Halden. Ta turen dit. Varm opp med «Flytta Isär», deres nyeste singel, en trist, morsom, sjarmerende og litt sint låt, om å flytte fra hverandre, med veldig fin musikkvideo til.

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_01

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_02

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_03

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_04

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_05

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_06

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_07

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_08

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_09

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_10

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_11

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_12

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_13

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_14

Tommyfoto_2016-04-30_Vasterbron_15

Neste band ut var Toten-bandet EuroTrash. Siden singelslippet av ”Mature” 19. februar i år, som hadde premiere på P3, og deretter gikk rett til 1. plass på rocke-listene på iTunes, samt fått spilletid på P13 og diverse sjangertro radiokanaler i USA, har de unge punkrockerne ikke ligget på latsiden. Våren gjennom har de spilt hele 17 konserter som «special guest» på Oslo Ess sin vårturné, og natt til 1. mai sto de på scenen i Halden. EuroTrash fulgte opp der Västerbron sluttet, og dro det enda litt lenger. Det låt enda bedre og enda fetere. Med låter som «Surf Punx», «Mature» og «Live Slow Die Old» ble det fart på publikum. Dette er karer vi kommer til å høre mye fra framover. Og allerede 6. mai slipper EuroTrash sin andre singel ”Digital Heroes” på det ny-branda plateselskapet Big Day Records. Dette er andre singel under prosjektnavnet «The Racoon Sessions», som til slutt skal resultere i en fullengder. Singelen er produsert i samarbeid med Tomas Dahl (Caddy, Turboneger) og spilt inn i  Velvet Recording i Spydeberg.

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_01

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_02

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_03

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_04

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_05

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_06

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_07

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_08

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_09

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_10

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_11

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_12

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_13

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_14

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_15

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_16

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_17

Tommyfoto_2016-04-30_Eurotrash_18

Kveldens hovedattraksjonen var Oslo Ess. I likhet med konserten på Øya og Tøyen for to år siden var tempoet i Halden høyt, og det skulle helt klart ikke stå på bandets vilje til å spille enhver flette av publikum. For Oslo Ess gjorde som så mange ganger før, grep tak i det som eventuelt var av tvil hos publikum, snudde lokalet på hodet og punka salen for alt hva det var verdt. På den nevnte Oslo Ess-konserten på Øya avslutter skribenten på følgende måte: «Og for første gang under årets festival opplevde denne anmelderen at publikum ble stående og taktfast rope på mer da bandet hadde takket for seg. Dette var så visst en skikkelig hjemmeseier». I Halden ble det så visst en skikkelig bortseier. Foran en nesten fullsatt sal viste Oslo Ess åssen man lager liv og får med publikum på allsang. Med låter som «Gi Meg Noe Dritt», «Midnatt» og «Amerika» var det ikke mange som klarte å stå rolig (det var for øvrig heller ikke noe å si på publikums kjennskap til Oslo Ess-låtene denne gang heller). Stemningen sto i taket og  ølet gikk ned på høykant. Ingen ville at konsertkvelden skulle ta slutt, og da Oslo Ess klemte til med de to siste ekstralåtene for kvelden, «Bislett Stadion» og «Alt Jeg Trenger», eksploderte salen  i allsang, med 250 hoppende publikummere i takt med musikken. Under sistelåta «Alt Jeg Trenger» kom Anders Nordengen fra EuroTrash inn og trakterte munnspillet med den største selvfølgelighet. Mye SKRYT (kanskje vel panegyrisk, vil sikkert noen mene), fra meg altså, men dette er en av de beste konsertene jeg har vært på, og blir en kveld jeg  kommer til å husk lenge. Det er derfor på sin plass å avslutte denne konsert-rapporten med å stille spørsmålet: Er Oslo Ess Norges beste liveband?

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_01

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_02

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_03

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_04

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_05

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_06

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_07

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_08

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_09

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_10

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_11

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_12

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_13

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_14

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_15

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_16

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_17

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_18

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_19

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_20

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_21

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_22

Tommyfoto_2016-04-30_OsloEss_23

Eurot Trash sin setlist: Surf Punx, If You Want It, Looking For A Reason, Moron Boy, Tear You Apart, Hey Thats Fine, Back In, Mature, Live Slow Die Old.

Oslo Ess sin setlist: Gi Meg Noe Dritt, Unederholdning, Napoleon, God Morgen, Midnatt, Konge Uten Ei Krone, Stormen, Himmel & Helvete, Down at the Docks, Det Brenner Under Beina Mine, Finner Ikke Ord, Caroline, Akilles, Ta Hva Du Vil, Lang Vei Til Himmelen, Klin Gæern, Hold Deg Våken, Amerika.
Ekstralåter: Kakerlakkene, Over Stokk, Over Stein, Bislett Stadion, Alt Jeg Trenger.