Av: admin Anmeldelser 8. juli 2016

Plateanmeldelse: Youth Lagoon – «Wondrous Bughouse»

Youth Lagoon

Artist: Youth Lagoon

Album: «Wondrous Bughouse» (2013)

Plateselskap: Fat Possum Recordings

4

Voksen lagune// Énmanns-bandet Youth Lagoons 2011-debut «The Year of Hibernation» er en flott og sjarmerende affære. Stemningsfull slik kun semi-lo-fi gutteroms indie kan være. Youth Lagoon fant tidlig sin identitet. Om en hører på de første låtene han slapp gratis på nett i 2011 er det nesten fascinerende å se (eller høre da) hvor klar visjon han hadde for lydbildet. Denne visjonen ble fulgt gjennom hele debuten, og føres videre inn «Wondrous Bughouse». Den eneste for skjellen er at de programmerte trommene er erstattet med en trommis, og at alt er skrudd et par hakk opp. Alt er større og høyere. Lydbildet er tettere og rikere. Men den særegne romklangete vokalen er der, og det samme er den nesten glovarme semi-forvrengte lyden som ofte truer med å implodere. En ny ting på denne plata er at låtene i mindre grad enn tidligere kun belager seg på stemning, men nå også melodier. Fine melodier, og til tider melodier som tar overraskende vendinger. Med en dæsj psykedelia her og der. Det låter til tider som en litt yngre og blåøyd naiv versjon av Unknown Mortal Orchestra backet av pop-psyked-likerne i Oranger, med en liten «XO» og «Figure 8»-æra Elliott Smith hang-up. Med andre ord: Det låter veldig fint. Youth Lagoon er i ferd med å bli en ung-voksen lagune. / André Jamal Ishak

Anmeldelsen er tidligere publisert i Spirit 01 2013

André Ishak har tidligere vært var musikkanmelder og film- og TV-redaktør for Spirit. og er nå markeds- og kommunikasjonsansvarlig for Oslo Jazzfestival, driver plateselskapet Sellout! Music og DJer under navnet Texten.

Her kan du søke etter og låne utgivelser, noter og bøker i Deichmans katalog

Min tripp er lastet med … en anmeldelse av Multilove (Unknown Mortal Orchestra)

Øya 2013: Unknown Mortal Orchestra