Av: asletangen Anmeldelser 13. august 2016

Øya 2016 – Rise Above

28668818730_57052e6fa5_z

Fredag kveld var det duket for nok et mayhem på Biblioteket-scenen. Etter å ha sett Attan og Sibiir totalt knuse på torsdagskvelden, var det en no-brainer å ta turen innom når det var Rise Above sin tur til å banke skaller mellom bøkene.

Tekst: Asle Tangen

Rise Above er fem unge herrer fra Kristiansand som helt tydelig har trådd sine musikalske barnesko i hardcore og punkens univers. Dette er kompromissløst og rett i tryne med en «hvorfor gjøre det komplisert når man kan gjøre det hardt» attityde. Man kan helt klart høre referanser til band som Refused og Sick of It All i musikken. Det er absolutt et kompliment for Rise Above gjør ingen skam på disse banda, de låter tight, tøft og dritbra!

28668818470_53cfdb3a0d_z

På Biblioteket-scenen får banda 20 minutter til å vise hva de er gode for. I Rise Above sitt tilfelle, 20 minutter med mest mulig trøkk og energi. Det som imponerer meg mest med Rise Above er trommeslageren. Han spiller med så mye punch og innlevelse at det kan virke som han prøver å slå liv i trommeskinna. Jeg kan tenke meg at rundt trommesettet på øvingslokalet ser det ut som et sagverk av trommestikkeflis. En trommeslager som spiller med sånn trøkk og driv gjør at resten av bandet låter bra. Her har du essensen i god hardcore og det som Rise Above har skjønt: Har du en tight trommeslager som klasker skinn som He-Man kan resten av bandet mer eller mindre løpe rundt på scenen i ren metal-eufori og fortsatt høres bra ut. Det gjør Rise Above, og 20 minutter med hardcore-aerobics var akkurat nok til å ønske mer. Rise Above spiller forbanna bra hardcore, enkelt og greit.

28849486922_3ed76452d5_z

28849486802_c7a18c09cc_z

28849486722_271288d01b_z28335544514_9235125c7d_z