Av: Bent Inge Hvitstein Anmeldelser 27. oktober 2016

Ny singel fra The Shins: «Dead Alive»

The Shins' nye singel «Dead Alive»

The Shins’ nye singel «Dead Alive»

I 1996 startet James Mercer et sideprosjekt til Flake Music. Han fikk med seg trommeslageren derfra, Jesse Sandoval, og de begynte å opptre som en duo under navnet The Shins.

Etter oppløsningen av Flake Music i 1999 ble The Shins oppgradert til et fullt band. Etter et par singelutgivelser ble de tilbudt avtale om å gi ut én låt på Sub Pop. Denne singelen kom i 2001, og ble så godt mottatt at Sub Pop signerte bandet. Navnet på låten: «New Slang» (som senere ble utgitt på nytt etter at den ble benyttet i filmen Garden State). Resten er, som klisjeen lyder, historie.

Nå er The Shins ute med sin første singel siden det noe skuffende albumet «Port of Morrow» fra 2012. Et nytt album er også ventet tidlig i 2017. Forventningene er store etter at Mercer har kommet med uttalelser om at bandet nå går tilbake til røttene fra de to første skivene. Godt nytt for gamle og nye indiehoder, da «Oh, Inverted World» og «Chutes Too Narrow» må anses som to av dette årtusenets grommeste skeiv-gitar-og-skrudd-låtstruktur-utgivelser.

«Dead Alive» omtales som en Halloween-gave til fansen. Musikkvideoen følger opp med et skjelett som vandrer ut av fjernsynsapparatet mens Mercer sover i ulike stillinger på sofaen. I god Radiohead-stil har det kommet små drypp om fremtiden, og et hett tips er at det kommende albumet heter «I Gleek on Your Grave». Nygamle The Shins høres foreløpig ut som en medley over flere av bandets tidligere låter, noe som er et godt tegn.

Plateanmeldelse: The Shins – «Wincing the Night Away»

The Shins er klare med sitt første album på 4 år

Plateanmeldelse: Acres Wild – «Ignore the Flags on the Beaches»