Av: Bent Inge Hvitstein Anmeldelser 14. januar 2017

Musikalske sidespor – uke 2/2017

Et av ukas musikalske sidespor: The Modern Times synger om rockeburgere fra Tromsø i sin nye singel. Vil du vite hva som ellers finnes utenfor hitlistene? Her er ukas utvalgte tips:

Julien Baker
Aktuell fordi: i forbindelse med relansering av debutalbumet Sprained Ankle utenfor USA og Australia, som følge av at hun har fått kontrakt med Matador, blir låten «Funeral Pyre» også utgitt. Helt fersk er den likevel ikke, da hun har spilt den live en stund. Debutalbumet var et av de store lyspunktene i musikkåret 2015, og Baker holder seg også her til det nakne lydbildet som preget albumet. Gitarklimpring og en lys, klar stemme er oppskriften. I fjor var hun også med på å hedre Elliott Smith, med en cover av «Ballad of Big Nothing» på albumet Say Yes! A Tribute to Elliott Smith.

The Modern Times
Aktuell fordi: singel nummer to fra det kommende albumet er ute. «Motörhead» er en hyllest til Blårock, som visst nok skal ha Tromsøs beste burgere. Navnene på burgerne er det heller ikke noe å utsette på, når du lytter til teksten på denne låten, som er en opplesing (oppsynging?) av menyen. En ytterst sjarmerende oppfølger til «Keyholes & Birds», som undertegnede like godt plasserte øverst på listen over fjorårets beste norske låter. 27. januar kommer albumet This is the Modern Times, og forventningene er helt oppe i taket herfra. I begynnelsen av mars kan bandet oppleves fra en scene på by:Larm.

Grouper
Aktuell fordi: på tampen av 2016 kom hun med to nye låter, på en utgivelse kalt Paradise Valley. «I’m Clean Now» og «Headache» høres ut som om de kommer fra et sted under havoverflaten, flytende langs rolige bølger. Lavmælt og mørkt maler Liz Harris tonene utover, fulgt av et svakt ekko, som om hun må dra ordene etter seg gjennom vannmolekylene. Albumet Ruins var et av de mest stemningsfulle i 2014, og disse låtene følger i samme spor.

The Holy Mountain
Aktuell fordi: denne duoen har laget filmmusikk til en av eksamensfilmene fra Den norske filmskolen i 2016. Finite er regissert av Marius Rolfsvåg, produsert av Ravn Wikhaug og manus er skrevet av Kaja Eline Lindsay. Filmen blir beskrevet som en post-apokalyptisk thriller, og ble vist på NRK i desember. Den ligger fortsatt tilgjengelig i arkivet deres. Musikken til The Holy Mountain (jeg antar at navnet er hentet fra Alejandro Jodorowskys film ved samme navn, som kan lånes hos Deichman) passer i så måte godt til beskrivelsen. De serverer undergangstoner i passelige små doser. Akkordeon, trommer og synth benyttes til å bygge stemninger som maner frem biler av en sår håpløshet, men det finnes antydninger til lysning innimellom. Bandet ga ut et selvtitulert debutalbum i 2015, og sier selv at de er inspirert av filmestetikk fra blant andre Stanley Kubrick, John Carpenter og Philip Glass. Enkelte spor kunne også vært produkt av Yann Tiersens dunkle side.

Lisa Prank
Aktuell fordi: hennes andre album består av en ungdommelig miks av pop og punk light. Adult Teen kom forrige sommer, og er akkurat det tittelen sier; et knippe låter som henvender seg til de som er i grenselandet mellom ungdomstiden og voksenlivet, der følelsene ennå utbroderes med tykke sting. Lisa Prank er egentlig ikke et band, det består kun av Robin Edwards. Hun lager fengende låter med enkle midler: gitar, vokal og trommemaskin er hennes våpen.

Her kan du søke etter og låne utgivelser av disse og andre artister i Deichmans katalog.

Musikalske sidespor – uke 1/2017

Musikalske sidespor – uke 50/51