WHALESHARKATTACKS – 5 om bøker og musikk

Whalesharkattacks. Foto: Oda Egjar Starheim.

Whalesharkattacks. Foto: Oda Egjar Starheim.

Whalesharkattacks er et prosjekt fra Viviana Vega, en multiinstrumentalist som har erfaring fra flere Oslo-band. Vi anbefalte Whalesharkattacks’ mørke trip i et slags grenseland mellom blant annet rap og r’n’b i spalten Musikalske sidespor for noen uker siden. I dag anbefaler Viviana Vega bøker og musikk i vår intervjuserie 5 om bøker og musikk.

 Av: Victor Josefsen

1) Hva er det siste du leste?

– Skjønnlitteratur: «The End of the Affair» av Graham Greene, den likte jeg veldig godt. Ellers leser jeg for øyeblikket «Astronomi – en kosmisk reise» av Øystein Elgarøy, da jeg har meldt meg opp til det legendariske Blindern-faget AST1010.

2) Hvilken bok ville du laget soundtrack til, og hvorfor? hvordan skulle det vært?

– Jeg har dessverre aldri vært særlig tålmodig med romanformatet, og henger meg mye opp i språket. Å lese historier lager ikke bilder eller musikk i hodet mitt, men jeg er likevel veldig inspirert av forfattere og filosofer, deres liv og tanker mer enn litteraturen selv. Det høres kanskje litt pretensiøst ut, men jeg har skrevet sangtekster inspirert av Franz Kafka, William S. Burroughs, Jean-Paul Sartre, Hunter S. Thompson, Arthur Schopenhauer, Arthur Miller, Peder Wessel Zapffe, og har til og med oppkalt en rap-låt etter en teori av psykologen Kazimierz Dabrowski. Jeg er ganske skamløs sånn sett, og føler ikke noe press for å lese hele verk før jeg lurer referanser inni låtene mine, så lenge jeg føler jeg har klart å absorbere essensen eller en plukket opp en interessant idé.

– Når det er sagt, så kunne jeg kanskje prøvd meg på «Music For Chameleons», en novellesamling av Truman Capote som jeg lånte på Deichmanske for noen år siden. Mange av novellene hans har jo allerede ganske dugelige sangtitler. Jeg tror jeg ville tatt utgangspunkt i 80-talls Motown-musikk, som til tider hadde veldig stemningsfulle produksjoner, med dyrelyder og inspirert bruk av perkusjon. Så ville jeg kanskje sakket ned tempoet og pitchen, slik at det ble litt vaporwave-aktig, slengt på noen trefløyter og vest-afrikanske eller chilenske strengeinstrumenter, tidvis snike inn en litt slesk saksofon – da tror jeg vi hadde begynt å nærme oss musikk for kameleoner.

3) Hva er din favorittbok?

– Det går mest i faglitteratur og biografier, ikke så mye skjønnlitteratur dessverre. Min favorittroman var lenge «Gjøkeredet» av Ken Kesey, men den leste jeg sist på videregående. Boka som har betydd mest for meg er nok «Barneskjebner – tre foredrag om narsissisme og psykoanalyse» av Alice Miller. Den var et etterlengtet klask i trynet da jeg var 23. Jeg har lest det meste av henne, og hun kunne bli litt ensporet og påståelig til tider, men jeg skjønner hvorfor hun har en spesiell plass i hjertet til mange kreative mennesker, kanskje mer enn hos psykologer. Hun analyserte ofte oppveksten til kunstnere, forfattere og diktatorer. «Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere?» av historikeren Linda Nochlin gjorde også veldig inntrykk på meg. Jeg oppdaget essayet ved en tilfeldighet i en innleveringshylle på Deichmanske, og tittelen lyste mot meg. Det er noe av det skarpeste resonnementet jeg har lest og det endret mitt perspektiv.

4) Hva er ditt favorittalbum?

– Oi, det er mange. Albumet jeg har hørt lengst på er nok «October Rust» av Type O Negative, som jeg har digget siden jeg var 16. Albumene jeg mener er mest perfekte er nok «Purple Rain» av Prince og «Tango in the Night» av Fleetwood Mac. Men jeg vil gjerne trekke frem mitt favorittalbum fra de siste ti årene, nemlig «We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves» av John Maus. Jeg elsker den fyren.

5) Hvis du skulle startet et band med en forfatter, hvilken ville det vært?

– Hunter S. Thompson! Den dårlige diksjonen hans hadde kanskje gjort ham til en interessant vokalist, men det hadde i hvert fall blitt en sinnsyk turné.

 

Her kan du søke etter og låne utgivelser og bøker i Deichmans katalog.

 

Sjekk også:

Musikalske sidespor – uke 7/2017

 

Les også:

The Modern Times – 5 om bøker og musikk

Pyke – 5 om bøker og musikk

Claudia Scott – 5 om bøker og musikk

Ampmandens Døtre – 5 om bøker og musikk

Påls butikk – 5 om bøker og musikk

Leonov – 5 om bøker og musikk

Benjamin Finger – 5 om bøker og musikk

Sauropod – 5 om bøker og musikk

Synne Sanden – 5 om bøker og musikk

Oral Bee – 5 om bøker og musikk

Pikekyss – 5 om bøker og musikk

Magnus Bechmann – 5 om bøker og musikk

Sheila Simmenes i Love Exit Orchestra – 5 om bøker og musikk

Tellef Raabe – 5 om bøker og musikk

«K:N» AKA Kjetil Nernes i Årabrot – 5 om bøker og musikk

Arild Hammerø (Atlanter) – 5 om bøker og musikk

Einar Stenseng – 5 om bøker og musikk

Youth Pictures of Florence Henderson – 5 om bøker og musikk

Unnveig Aas – 5 om bøker og musikk

Jon Arild Eriksen – 5 om bøker og musikk

Kari Harneshaug – 5 om bøker og musikk

Bård Torgersen – 5 om bøker og musikk / Universet musikkvideo

Vev – 5 om bøker og musikk

Løchstøer – 5 om bøker og musikk

Parker Lewis – 5 om bøker og musikk

 

Shockadelica – en hyllest til Prince på Sentrum Scene

Prince lever!

 

Paradokset Motown

Leave A Comment

Kontaktinfo

Arne Garborgs plass 4,
0179 Oslo
Tlf.: 23 43 29 22

Redaktør:
victor.josefsen@
kul.oslo.kommune.no

www.deichman.no

Åpningstider

Åpningstider sept. - mai:
Man - fre: 9 - 19
Lørdag: 10 - 16
Søndag: Stengt

Åpningstider juni - august:

Man - fre: 9 - 18
Lørdag: 11 - 15
Søndag: Stengt

Om musikkavdelingen

Avdelingen mottar henvendelser fra hele landet og er dermed en nasjonal ressurs, og er en del av et landsomfattende nettverk av musikkbiblioteker og -arkiver blant annet gjennom sin tilknytning til Norsk Musikkbibliotekforening.

Vi tilbyr

Musikkavdelingen tilbyr en stor samling med CD, DVD, noter og bøker, og bred kompetanse blant personalet. Samlingen inkluderer også materiale innen dans.

Utlån, reservering og levering av materiale er selvbetjent, noe som gjør oss enda mer tilgjengelig for de som ønsker hjelp til å finne frem i samlingen eller slå av en musikkprat!