Av: larsjunge Anmeldelser 22. mars 2017

EP-anmeldelse: Great People – «Your friends»

greatpeople_yourfriends1

Artist: Great People

EP: «Your friends» (2017)

Plateselskap: At Home Music

5

Vi har sagt det før og sier det igjen: 2017 ligger an til å bli Tromsøs store år, i hvert fall hva angår indiepop. Mack-øl og TIF sliter, men dette er ikke riktig forum for den debatten. Flere av de beste utgivelsene til nå i 2017 har kommet fra Tromsø. The Modern Times‘ glitrende plate, Blood Forest Familys flotte EP, for ikke å glemme Inge Bremnes, som også kommer fra Troms, nærmere bestemt Kvæfjord, nabokommunen til Harstad. Apropos Harstad, Dunderhonning viser på sin nye skive «Gå» at de fortsatt fremstår som et friskt pust i musikklandskapet. Listen er lang og blir lengre for hver uke som går – later det til.

Men dette skal handle om Great People, et søster/broderband av nettopp Blood Forest Family. Mildt psykedelisk og drømmende pop, luftige komposisjoner som ikke er overlesset, gitarene har akkurat nok effekter. Vokalen må også trekkes frem. God stemme, fine melodilinjer, bra diksjon. I utgangspunktet kunne dette vært et hippie-aktig 70-tallsband, men produksjonen og effektene, samt synthesizerne de bruker gjør at det låter veldig som 2017. De har helt klart popteft («Jump Up And Burn») som de godt kunne utnyttet i en mer kynisk retning om de ville (laget noe glatte greier), men de velger i stedet å utforske mer, skal vi si: soniske lengdegrader på vidda (Madness forever). Applaus for det!

I likhet med labelmates Blood Forest Family, er også Great Peoples omslagskunst særdeles smakfull. Her har plateselskapet At Home Music hatt en god tanke om en helhetlig profil på plateomslagene i katalogen, olje på lerret. De har brukt et arbeid av billedkunstner Ragnhild Nes til Great Peoples omslag, mens Blood Forest Familys vokalist, Elina Waage Mikalsen, står bak Blood Forest Familys lekre cover.
Kudos for produksjonen også. Det låter saftig og stort i hodetelefonene mine (Philips Fidelio X2 og Sony MDR-1A). Denne EP’en her er umulig å komme unna når året skal oppsummeres langt der fremme. Jeg spår suksess for denne gjengen.

EP-release er 21. april.

Great People

Great People