Plateanmeldelse: Rohey – «A Million Things»

Rohey

Artist: Rohey

Albumtittel: «A Million Things» (2017)

Plateselskap: Jazzland Recordings

4

Sjangeren «neo-soul» høres litt merkelig ut på norsk, men der igjen så høres ny-soul enda merkeligere ut. Fornorskingen «nyveiv» på 80-tallet fungerte av en eller annen grunn, men det er vel også et av unntakene som bekrefter regelen. Rohey bedriver uansett neo-soul, denne sjangeren som Erykah Badu populariserte på tampen av 90-tallet. Soul med jazz-elementer og hiphop-produksjon. Sjangeren har luntet avgårde siden den gang da, med en og annen opptur. Her til lands har det vel begrenset seg til Beady Belle, Nora Noor (hvor ble det av henne?), for ikke å glemme D’Sound. Og ikke minst den kommende stjernen Charlotte Dos Santos som vi var så heldige å få se på By:Larm-2016. Internasjonale sammenligningspunkt vil kanskje være artister australske Hiatus Kaiyote, og Solange.

Rohey er kanskje en smule streitere enn nevnte utøvere. Rohey består av Rohey Taalah – vokal, Ivan Blomqvist – keyboards, Kristian B. Jacobsen – bass og Henrik Lødøen – trommer. Hele gjengen er nyutdannet fra jazzlinjen i Trondheim, så da skulle både teori og praksis være på plass. Det er helt klart flinkis, men det blir aldri kjedelig. Sjangermessig er alt på plass, også håndverksmessig. Om man skal trekke for noe må det bli originalitet. «A Million Thing» er ikke et nybrottsverk. Jamiroquai-bassing, rhodes piano med jazz-chorder, mye breaks, samt trommer som bare unntaksvis kjører fire flate.

Over til Roheys Taalahs stemmeprakt. Hun har en kraftig og god stemme som hun heldigvis vet å tøyle. Det er kjemisk fritt for såkalt soul-remjing (skalaløp opp og ned). Når man holder på med denne sjangeren her bør man ha noe ekstra å by på. Hvis ikke kan man like gjerne høre på Erykah Badu eller Solange i stedet. Roheys Taalahs vokal har noe ekstra å by på.

Platen er spilt inn i platestudioet Ocean Sound Recordings på Giske og låter nær sagt selvfølgelig som en million dollar.

Rohey. Foto: Torstein Eik Lund

Rohey. Foto: Torstein Eik Lund.